Vi klager ikke over dårlige fødevarer

Mere end hver tredje forbruger kommer hjem med en dårlig fødevare, men vi hverken brokker os eller leverer varen tilbage.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rigtig mange danskere kommer hjem med fødevarer lige til skraldespanden, men næsten ingen brokker sig eller returnerer varerne.

En ny undersøgelse fra FDB Analyse viser, at mere end hver tredje dansker for nylig er kommet hjem med en dårlig fødevare. Alligevel er det kun hver ottende, der går tilbage med varen hver gang, hvis kvaliteten svigter.

Afdelingschef Thomas Roland fra FDB, der ejer Danmarks største dagligvarevirksomhed Coop, så gerne, at endnu flere forbrugerne klagede.

- Det er vigtigt, at butikken får ren besked, når varen ikke er i orden, så problemet kan blive løst og eventuelle varer bliver fjernet fra hylderne, siger han.

Selv om Forbrugerrådet også opfordrer forbrugerne til at returnere varerne, understreger fødevarepolitisk medarbejder Camilla Udsen, at det er supermarkedernes ansvar at stramme op.

- Der er ingen tvivl om, at de må blive bedre til at tjekke deres varer på hylderne - især frugt og grønt, siger Camilla Udsen, der peger på datomærkning som en løsning.

- Det er især vigtigt med en pakkedato, så både forbrugerne og butikkerne kan vurdere, hvor frisk varen egentligt er, siger hun.

Thomas Roland fra FDB tvivler på løsningen med datomærkning af frugt og grønt.

- Vi risikerer at kassere friske fødevarer, hvis vi skriver en konsekvent udløbsdato, og det synes vi er ærgerligt, siger han.

Spørgsmål: Men det er vel også ærgerligt for forbrugerne at komme hjem med rådden frugt og grønt?

- Det er super ærgerligt, og derfor synes vi heller ikke, at folk skal bide de dårlige oplevelser i sig. Der er ingen butikker, der synes, det er fedt at sælge varer, som kunderne er utilfredse med, siger Thomas Roland.

/ritzau/