Til produktion af et enkelt par jeans bliver der traditionelt brugt omkring ti liter vand. Det er bare ét eksempel på mængden af ressourcer, der bliver brugt i modeindustrien. Vand, kemikalier, energi på fabrikker og i butikker og spild. Modebranchens belastning af Jordens ressourcer er massiv, men det ændrer sig med små skridt i disse år. Bæredygtighed er kommet på agendaen i modebranchen, bl.a. på grund af et stigende krav om gennemsigtighed, og Danmarks største modekoncern, Bestseller, er en af de virksomheder, der går forrest i forandringen.
Senest har Bestseller skrevet under på Global Fashion Agendas såkaldte call to action, som blandt andet tilstræber en cirkulær tilgang til værdikæden. Det betyder blandt andet, at tøj skal produceres med genbrugsmateriale.
I denne uge samarbejder Bestseller med Dansk Røde Kors for at gøre forbrugerne mere bevidste om at genbruge det tøj, de ikke længere bruger. For det er ifølge Anja Bremholm Nielsen, som er specialist i bæredygtighed hos Bestseller, nødvendigt at have kunderne med på den bæredygtige bølge.
»Forbrugerne har også et ansvar. Man kan gøre en rigtig stor forskel i forbrugsfasen, og derfor er oplysning en vigtig del af arbejdet med bæredygtighed,« siger Anja Bremholm Nielsen.
Bestsellers strategi inden for bæredygtighed omfatter foruden den cirkulære tilgang til værdikæden en social og etisk vinkel. Bestseller får produceret tøj på mere end 500 forskellige fabrikker, som hovedsagligt er placeret i tredjeverdenslande som Indien og Bangladesh.
I Bangladesh samarbejder Bestseller bl.a. med fagforbundet 3F for at gøre fabriksarbejderne mere bevidste om arbejdsforhold og deres rettigheder.
Arbejdet med de sociale forhold er noget af det, som Bestseller ifølge Anja Bremholm Nielsen er kommet længst med i forhold til virksomhedens 2020-strategi inden for bæredygtighed, og hun peger også på brugen af mere bæredygtig bomuld som et område, der er gået hurtigt frem. Men det kræver store forandringer i hele koncernen at blive mere bæredygtig, og det tager tid at transformere en stor organisation.
»Det er ikke et område, hvor udfordringerne bliver løst fra dag til dag. Vi tilslutter os, at der skal gøres noget. I branchen kan vi ikke fortsætte med at forbruge ressourcer, som vi gør,« siger Anja Bremholm Nielsen og konstaterer, at der konstant er nye mål at leve op til.
»Det er et område, der konstant udvikler sig, så vi kan aldrig sige, at vi endegyldigt har nået målet. Men vi gør vores bedste for hele tiden at følge udviklingen og optimere vores indsatser,« siger hun.