Vi har helt unikke muligheder i Storbritannien

Kolde og utætte huse og boligblokke har briterne så rigeligt af, men nu skal store, politisk styrede projekter gøre noget ved det. Rockwool arbejder ihærdigt for at blive det oplagte isoleringsvalg.

Thomas Heldgaard, direktør for Rockwool i London.
Læs mere
Fold sammen

Oprindeligt var planen at rive hele skidtet ned. I stedet blev de tre boligblokke på 24 etager ved West Field Shoppingcenter i London for et par år siden gennemgribende renoveret, og hele kvarteret fik en make over, som det tog halvandet år at gennemføre. Men beboerne anede ikke, hvorfor deres bolig pludselig var genstand for en opgradering, og det var en vigtig læring for Rockwool, som stod for isoleringen.

»Efter renoveringen blev beboerne spurgt, hvorfor de mente, den var gennemført. De havde mange forskellige bud, men næsten ingen af dem vidste, at det havde noget med energibesparelse at gøre,« fortæller Thomas Heldgaard, der er administrerende direktør for Rockwool i England og Irland.

Vi møder ham på virksomhedens kontor i et af Londons kommercielle centre, Hammersmith, få minutters kørsel fra de renoverede boligblokke. Beboernes manglende viden om, hvad der foregik om ørerne på dem, gjorde Rockwool meget opmærksom på at informere lejerne forud for en energibegrundet renovering – ikke mindst fordi netop det tegner til at blive et stor forretningsområde for den danske virksomhed i Storbritannien.

»Vi gør meget ud af at engagere lejerne og fortælle dem, hvad de kan få ud af det. Mindre støj, bedre indeklima og mulighed for at spare energi – eller for endelig at kunne opvarme boligen, så den er behagelig at være i. Det kan mange ikke i dag, for i Storbritannien er mange bygninger totalt uisolerede. Der er ikke andet end beton eller en sten mellem dig og klimaet udenfor.«

Rockwool er gået helhjertet ind i rollen med at engagere lejerne, fordi renovering af almennyttigt byggeri er blevet interessant for virksomheden, efter at regeringen har vedtaget, at boligmassen skal opdateres og isoleres. Rockwool lobbyer massivt for at påvirke beslutningstager på alle niveauer og har ansat boligarkitekter, som udarbejder oplæg, der viser, at triste byggerier ikke bare bliver mere energirigtige, men også pænere. Isoleringen lægges uden på bygningen, og der afsluttes med mørtelpuds eller facadeplader, som fås i mange, klare farver.

»De regeringsstøttede projekter giver os helt unikke muligheder. Ingen andre isoleringsselskaber har specialiseret sig i almennyttigt byggeri på tilsvarende måde. Foreløbig er det kun en lille del af forretningen, men der er rigtig god chance for, at det kan udvikle sig. Det handler om genopretning af enorme boligområder, som hver især typisk svarer til Høje Gladsaxe med omegn,« siger Thomas Heldgaard.

Rockwool har en hit rate på cirka 50 procent, når de går målrettet efter at blive valgt som samarbejdspartner i et renoveringsprojekt, fortæller han. Blandt andet samarbejder virksomheden med British Gas, og er indtil videre med i op mod 30 regeringsstøttede projekter.

»At komme i betragtning kræver mere opsøgende arbejde, end vi tidligere har bedrevet. I stedet for at sidde og vente på, at telefonen ringer, er vi blevet mere udfarende. Det er en del af den globale strategi for Rockwool, og der er god brug for den her, for England har altid været et svært marked med hård konkurrence,« siger Thomas Heldgaard.

Ud over sit produkt og sin specialviden har Rockwool et godt kort på hånden i kraft af sin fabrik i Wales og de i alt omkring 500 arbejdspladser, som virksomheden har skabt i Storbritannien:

»Det har en betydning i konkurrencen, at vi har egen fabrikation her. Og vi kan med sindsro garantere vores store samarbejdspartnere, at vi kan levere varen til tiden, for vi havde lige øget produktionskapaciteten, da krisen ramte. Det var ikke den bedste timing. Kurven for vores omsætning har været vigende, og vi har kørt med underskud. Nu siger alle, at den engelske økonomi boomer, men når det gælder byggebranchen, er det ikke for alvor slået igennem endnu,« siger Thomas Heldgaard.

Vejen til at få vendt underskud til overskud går blandt andet via talrige møder med kunder, for engelske kunder skal man bruge tid på at pleje, er Thomas Heldgaards erfaring. Han har ledet afdelingen i London siden 2011 og forinden blandt andet arbejdet for virksomheden i Asien med base i Malaysia:

»Jeg var vant til, at den personlige relation spillede en stor rolle i Asien, men det overraskede mig, at den også er så afgørende her. I Danmark er vi meget fokuseret på business – hvis det er godt for dig og godt for mig, så lad os gøre forretning. Her skal man smalltalke mere og bruge meget tid med kunderne. Det behøver ikke at være middage og værtshusbesøg. Det kan være konkrete faglige aktiviteter, men det er vigtigt at mødes jævnligt. Man skal investere i relationen. Man sætter sig ikke bare ned og går i gang.«