»Vi har femdoblet ressourcerne til at overholde loven«

Efter en periode, hvor Nordea har fået kritik og millionbøder for manglende overholdelse af reglerne for bekæmpelse af hvidvaskning, erkender Nordea-topchef Casper von Koskull, at banken har undervurderet kompleksiteten. Nu har banken massiv fokus på området.

Nordea's CEO Casper von Koskull present then bank sales report during a press conference in Stockholm on 27 January, 2016. / AFP / TT NEWS AGENCY / Vilhelm Stokstad / TT / Sweden OUT Fold sammen
Læs mere

Nordeas finske topchef, Casper von Koskull, erkender nu, at Nordea har undervurderet kompleksiteten i arbejdet med at sikre, at ingen udnytter banken til at hvidvaske penge. Derfor har han femdoblet ressourcerne til Nordeas såkaldte compliance, der kan oversættes til overholdelse af regler og love.

»På compliance har vi alle undervurderet kompleksiteten, og hvad der skal gøres. Kravene er eksploderet. I forhold til hvad vi tidligere har brugt af ressourcer på det, bruger vi nu fem gange så mange,« siger Casper von Koskull.

Arbejdet består blandt andet i, at hver gang der foretages en transaktion af penge gennem Nordea, skal banken vide, hvem der sender pengene, og hvem der modtager pengene.

En del af det arbejde ligger hos de kundevendte medarbejdere, men ser man på de centrale enheder, der driver arbejdet med compliance, har Nordea øget antallet af medarbejdere fra 200 til 1.000.

Baggrunden er, at det svenske finanstilsyn tre gange på fem år har konstateret, at Nordea ikke har levet op til reglerne for bekæmpelse af hvidvaskning. Det førte senest til en strafafgift på 50 millioner svenske kroner i sommeren 2015.

»Sammenlagt har Nordea i flere år ikke haft et effektivt system for at opdage og modvirke hvidvask. Det indebærer, at hvis personer har ønsket at hvidvaske penge eller finansiere terrorisme, har de været i stand til at gøre det, uden at Nordea har haft mulighed for at opdage det. Det er meget alvorligt,« skrev det svenske Finansinspektionen i sin afgørelse.

Er det øgede fokus på compliance sket i erkendelse af, at I ikke har været gode nok?

»Det sker i erkendelse af, at kravene til alle banker er steget, og hvis man spørger alle andre større banker, vil man se samme udvikling dér,« siger Casper von Koskull og tilføjer:

»Vi arbejder meget hårdt på blive robuste og være bedst i klassen på dette område. Men det er et komplekst område for alle banker, og det er et arbejde, der tager tid. Jeg ved, at vi gør de rette ting og er på rette vej, men det tager tid.«

I Nordea Danmark kan administrerende direktør Peter Lybecker af gode grunde ikke garantere, at ikke også det danske finanstilsyn finder grund til at kritisere Nordea og eventuelt tildele bøder, men han arbejder på at undgå det.

»Vi slider hårdt i det. Det er enormt kompliceret for en bank af vores størrelse at sætte alle systemer op til det her. Vi har investeret uanede mængder af ressourcer i det, og er vi på plads alle steder? Vi overholder lovgivningen, men det er klart, at vi har et stykke vej endnu, før vi kan sige, at vi er endeligt på plads med alle vores forskellige ting. Det er vi ikke,« siger Peter Lybecker og tilføjer:

»En række af vores processer er selvfølgelig nordiske. Det er samme måde, vi prøver at gøre tingene på. Men nu er systemerne ikke helt de samme mellem landene, og derfor er setup’et forskelligt. Så vi arbejder hårdt på det her, og vi kommer på plads de steder, hvor vi skal komme på plads, men noget af det kommer til at tage tid.«