Vi foragter vores bank - men skifter aldrig til anden

Et stort antal danskere er utilfredse med deres bank, men langt de færreste gør noget ved det. Det viser tal fra den årlige og førende kundetilfredshedsanalyse.

Dion Brockdorff overvejer at skifte bank fordi han har fået et bedre tilbud Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Dam Kristensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskere klager ofte over, at banken er for dyr eller leverer en for dårlig service. I andre brancher fører den slags normalt til, at vi skifter til en billigere eller bedre leverandør, men sådan gør det sig ikke gældende med bankerne. Vi bliver hængende.

Det viser en toneangivende EPSI-undersøgelse, der måler kundernes tilfredshedsgrad med bankerne. For det første er bankkunder loyale, og halvdelen har haft en relation til deres bank i mere end ti år, og omkring halvdelen har aldrig skiftet i forhold til deres primære bank.

Samtidig er vi utrilfredse. Næsten hver femte overvejer at skifte bank, og kun ti procent betegner deres tillid til branchen som høj.

»Når vi bliver kunde i vores bank, forbliver vi der. Men at så mange kunder overvejer at skifte bank, viser selvfølgelig en utilfredshed med banken, siger Helene Söderberg, administrerende direktør i EPSI Danmark.

Alligevel er det kun omkring fem procent af danskerne, der skifter bank hvert år. Det er et klart udtryk for, at folk finder det uoverskueligt, forklarer ekspert i privatøkonomi Søren Skjøth, der er medindehaver af rådgivningsfirmaet F10.

»Hvis man kommer så langt, at man går ind og taler med en ny bank, springer mange fra, fordi man blandt andet bliver bedt om at medbringe en ejendomsvurdering, lønsedler og årsopgørelser. Det, synes mange, er besværligt, og at man skal give lidt for meget af sig selv,« siger Søren Skjøth.

Hos Forbruger- og Konkurrencestyrelsen mener man også, at bankmarkedet er for svært at navigere på, men peger samtidig på, at danskerne har en alt for stor tillid til, at deres bank eller bankrådgiver tilbyder dem den bedste handel.

»Man skal huske på, at bankerne ikke konkurrerer på pris. De konkurrerer på ydelser som service og nærhed, der i virkeligheden er dyrt og ikke betyder noget for kundens pengepung. Konkurrencen på bankmarkedet kunne klart godt være bedre, end den er i dag,« siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Martin Nyvang.

Han opfordrer derfor danskerne til at være kritiske, indhente flere tilbud og overveje at have pengene placeret i flere banker for at få de bedste priser.