Vi er mest stolte af smør og øl

Lurpak, Carlsberg og Anthon Berg er de tre brands, der gør os mest stolte af danske fødevarer, viser undersøgelse. Brandsene er nemlig med til at skabe en særlig dansk identitets- og nationalfølelse, mener professor.

Foto: Gitte Kjærbøl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke ligefrem produkter proppet med grøntsager, frugt og andre sunde sager, der topper listen over de lokale fødevarebrands, som danskerne er mest stolte over at bidrage med til verdenshandlen. Det skriver Markedsføring.dk Derimod er det smør, øl og chokolade, eller det man med lidt godt vilje kan kalde mere klassiske og traditionelle fødevarebrands. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Userneeds for mejerikæmpen Arla. Næsten seks ud af 10 danskere peger på Arlas eget smørbrand Lurpak, når de bliver bedt om at vælge det fødevaremærke, som Danmark kan være mest stolt af at eksportere, viser den. Smørklassikeren Lurpak efterfølges af ølbrandet Carlsberg på en andenplads, mens chokolademærket Anthon Berg indtager en tredjeplads. Brands skaber dansk identitet Det er ikke tilfældigt, at netop disse brands vækker stolthed blandt forbrugerne, påpeger en ekspert i forbrugeradfærd. For de udtrykker værdier, der knytter an til vores historie og traditioner: - Lurpak, Carlsberg og Anthon Berg er brands, der gør os stolte og påvirker os emotionelt, blandt andet fordi det er brands, som vi har kendt i generationer, og som derfor er velforankrede i den danske kultur. Mange vil for eksempel forbinde Lurpak-brandet med kongeriget og det lille land. Dansk smør er derfor medvirkende til at skabe en særlig identitets- og nationalfølelse hos forbrugerne, siger professor og ekspert i forbrugeradfærd Torsten Ringberg fra Copenhagen Business School. En anden væsentlig faktor, der spiller ind på forbrugerens stolthedsfølelse er, at der er tale om tre store internationale brands, der vækker anerkendelse og genkendelse udenlands. Mange danskere oplever på udlandsrejser at blive identificeret med danske produkter og brands: - Når man tager ud at rejse, så vækker det stolthed, når man ser, at de lokale kender og bruger danske produkter, slutter Torsten Ringberg. 1.000 danskere er spurgt Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Userneeds og er baseret på 1.000 interviews blandt et repræsentativt udsnit af danskere i alderen 18-65 år. Undersøgelsen blev foretaget i oktober.