»Vi er ikke Torill og Thomas længere«

Efter et år som topchef i Danske Bank er Thomas Borgen nu et kendt ansigt i offentligheden. Han og familien er indforstået med, at jobbet kræver hans opmærksomhed 24 timer i døgnet.

Godt nok har Thomas Borgen arbejdet i Danske Bank siden 1997, men det er først fra efteråret sidste år, da han overtog jobbet som topchef efter Eivind Kolding, at nordmanden for alvor er blevet en person, som danskerne genkender og henvender sig til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Godt nok har Thomas Borgen arbejdet i Danske Bank siden 1997, men det er først fra efteråret sidste år, da han overtog jobbet som topchef efter Eivind Kolding, at nordmanden for alvor er blevet en person, som danskerne genkender og henvender sig til.

Thomas Borgen siger, at han nyder dialogen med kunderne, og at det er en del af jobbet, at han bliver konfronteret af kunder – også selv om det sker, når han er på restaurant med sin kone, Torill, hvilket de før kunne gøre i al ubemærkethed.

»Jeg vidste, at der var stor interesse for Danske Bank, men det betyder også, at jeg som person er Danske Bank-direktør i fritiden. Det er også lidt nyt for min kone, når vi er ude, at nu er vi Danske Bank. Vi er ikke Torill og Thomas længere,« siger Thomas Borgen, der er glad for, at han på hjemmefronten møder forståelse for, at det er et krævende arbejde at være administrerende direktør i Danske Bank.

»Hvis dine børn og din kone har det godt, så betyder det, at du kan bruge tid på det, som jeg må bruge min tid på, og det er mit arbejde. Og jeg har fået god forståelse og accept for, at det er en 24/7-opgave at lede Danske Bank,« siger Thomas Borgen.

Danske Bank har været i en historisk krise, men under Thomas Borgens ledelse er det gået i den rigtige retning.

Kan du mærke på henvendelserne, at de er blevet mere positive i takt med, at det går bedre for Danske Bank? »Ja, det kan jeg. Jeg vil altid være et spejlbillede af, hvordan det går i banken. Det er klart, at der er blevet mere ro om banken. Banken har fra 2009-2012 været igennem en svær tid, og det er altid rart at være chef for en organisation, som har et godt omdømme, men jeg har altid været stolt af at være i Danske Bank,« siger Thomas Borgen.Efter et år som administrerende direktør kan Thomas Borgen nu reflektere over, hvad der har været hans vigtigste opgave som direktør:

»Min første refleksion var nok, at vi er en stor og kompleks organisation, som har en enorm kompetence, som ved at arbejde sammen kan give meget mere værdi for vores kunder, end hvis de arbejder individuelt. Så det handler om at gøre to ting: forenkle, og så få den kompetence, vi besidder, ud til kunderne i fællesskab. Det er vel noget af det vigtigste, som jeg har gjort, og så har det været vigtigt for mig at afbureaukratisere banken, og derfor tage mange af de omkostninger, som ikke er kundevendte, og skære dem væk.«

Når han ser fremad på den kommende tids største udfordringer for banken, peger han dels på, at en forudsætning for arbejdet er, at der er økonomisk lavvækst. Derudover skal der være fokus på hårdt arbejde, selv om det går den rigtige vej for banken.

»Vi skal fortsætte med at omstille os. Hvis man får for mange klap på ryggen, risikerer man at tænke, at nu er vi færdige med det, men det er vi ikke. Selv om vi når nogle kortsigtede mål, så skal vi huske, at vi er på en lang rejse,« siger Thomas Borgen.