»Vi er i en fuldstændig anden industri om fem-ti år«

Damco står foran store forandringer i verden, hvor digitaliseringen vil ændre selskabets forretning.

Foto: Søren Bidstrup. Den digitale udvikling vender i øjeblikket op og ned på masser af brancher. OG det rammer også  A.P. Møller - Mærsks logistikvirksomhed Damco. Her ses Damco-kontoret i Chengdu, Kina.
Læs mere
Fold sammen

Damco, A.P. Møller - Mærsks logistikvirksomhed, er ikke tvivl. Selskabets marked er under hastig forandring, og nye konkurrenter vil komme ind. Men selskabet er godt rustet til fremtiden, lyder det fra adm. direktør Hanne Sørensen.

»Det er en fuldstændig anden industri, som vi ser om fem-ti år. Der vil være nogen, som mere går IT-vejen og den kundefokuserede vej, og så er der nogen, som mere vil være en handelsvirksomhed, som måske ikke er så tæt på sine kunder,« siger Hanne Sørensen.

»Vi er interessante for gruppen, fordi vi er den eneste af otte enheder i Mærsk-gruppen, hvor det ikke er nødvendigt at investere så meget kapital for at skabe et pænt afkast. Det burde alt andet lige være interessant. I hvert fald hvis jeg selv skal sige det,« siger Damco-chef Hanne Sørensen. Foto: Mærsk Fold sammen
Læs mere

Den digitale udvikling vender i øjeblikket op og ned på masser af brancher. Blockbuster har givet op over for streamingstjenesterne Netflix og HBO, taxibranchen er over hele verden hårdt presset af Uber, mens hoteller over hele kloden kæmper med AirBnB.

»Alle transportbrancher er i en form for omvæltning. Det er ikke kommet så langt, som det er i f.eks. hotel- og eller rejsebranchen, men nu står det og banker på, og der kommer til at ske noget nu,« siger Hanne Sørensen.

Hun vurderer, at de selskaber, som klarer sig i fremtiden, er dem, som har de førende teknologiske produkter, det bedste globale transportnetværk og de rigtige ansatte. Især på teknologien har Damco en udfordring, når selskabet kigger på, hvem der ellers kan komme ind og tage en del af forretningen.

Særligt den store amerikanske e-handelsportal Amazon kan være på vej til at rive branchen op. Selskabet, der blandt andet er kendt for tanker om at bringe varer ud med droner, arbejder angiveligt med planer, der vil berøre shippingbranchen. Tidligere på året kunne nyhedsbureauet Bloomberg afsløre et dokument, der viste, at Amazon undersøger, om shipping skal være et kerneområde som et led i en plan om skabe et »helt nyt internationalt transportsystem«.

»Amazon er absolut allerede en spiller i vores verden. De har bygget deres eget logistik outfit, og det er en interessant ting, som foregår lige nu. Vi prøver at være på forkant med det her. Der er ingen tvivl, at hvis vi ikke gør noget, så kommer vi til at halte efter,« siger Hanne Sørensen.

Fremtidens folk

Damco har i de senere år blandt andet hentet nye folk ind, som skal være med til at hjælpe selskabet ind i fremtiden. Blandt andet har Damco udviklet nye og mere avancerede IT-systemer, som gør det muligt at spore de enkelte forsendelser og omdirigere containere i tilfælde af forsinkelser og uvejr.

»Vi er bygget på innovation og IT. Det har altid ligget i vores DNA, og det her er bare næste skridt,« siger Hanne Sørensen.

Selskabet vil komme med flere nye IT-initiativer i de kommende år, som allesammen skal være med til at gøre det nemmere at være kunde i Damco. Hanne Sørensen er ikke i tvivl om, at Damco vil finde en vej, men den vil sandsynligvis være anderledes end nogle af de nuværende konkurrenter,

»Jeg tror, at der om fem-ti år vil være mange af de samme navne i industrien, men jeg tror, at de vil være gået i mange forskellige retninger, og der er givetvis nogle nye start-ups, som også vil lykkes,« siger Hanne Sørensen.

En anden type konkurrenter kan blive de store containerrederier som blandt andre søsterselskabet Maersk Line. Den digitale udvikling kan muligvis presse dem tættere på kunderne og tage markeder fra logistikselskaberne.

»Lige nu har de ikke kompetencer til det, men der vil muligvis være nogen, som prøver at gå i den retning, mens andre vil gå mere mod deres kerneforretning,« siger Hanne Sørensen.

Hun siger, at den digitale udvikling også betyder, at sammensætningen af medarbejderstaben fremover kan blive en anden.

»Shippingindustrien har for mange fra shippingindustrien og for få, som kan digitaliseringen. Du skal forstå, hvordan du kan få noget af den nye verden ind uden at miste den gamle. Men historisk er vi baseret på IT, og derfor tror jeg, at vi er lidt længere fremme. Men det er klart, at lige nu når vi søger efter folk, så leder vi efter nogle andre IT-evner, end vi gjorde før,« siger Hanne Sørensen.