Vi bliver kvalt i bureaukrati

Over halvdelen af de mindre og mellemstore virksomheder har over de seneste tre år oplevet stigende problemer med offentlige digitale løsninger. Udfordringerne tæller manglende stabilitet, brugervenlighed og support, viser ny analyse.

Flere virksomheder oplever problemer med digitale løsninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

Mindre og mellemstore virksomheder er ved at blive kvalt i myndighedernes digitale løsninger. Hjemmesider, der går i sort, når mange forsøger at gå ind på dem, samt elendig mulighed for at få hjælp, er blot nogle af de udfordringer, som virksomheder beretter om.

Faktisk har mere end halvdelen af de mindre og mellemstore virksomheder oplevet stigende administrative byrder forbundet med offentlige digitale løsninger inden for de seneste tre år, viser en ny analyse, som Dansk Industri har foretaget.

»Politisk satte man digitale løsninger på dagsordenen allerede tilbage i 2011. Skiftende regeringer har løbende lanceret nye fælles offentlige digitaliseringsstrategier, som har hævet barren for den digitale udvikling i Danmark. Men der er ikke sammenhæng mellem festtalerne og virkeligheden. Der er brug for, at der kommer handling bag ordene nu,« siger Kent Damsgaard, vicedirektør i DI.

Meldingen lyder bl.a., at de digitale løsninger hæmmer produktiviteten, fordi virksomhedsejere ofte skal lave dobbeltarbejde, når hjemmesider går ned. Vibeke Svendsen, indehaver og adm. direktør i den lille virksomhed Envotherm, der hjælper industrielle kunder til at behandle spildevand, oplever ofte store problemer med stabiliteten i Skats indberetningssystem LetLøn.

Prøv igen senere

»Når jeg skal indberette, står der ofte: »Der er mange brugere lige nu, prøv igen senere«.«

For Vibeke Svendsen er udfordringen dog, at hun ikke kan gøre det senere. Hun indberetter nemlig selskabets timelønnede medarbejderes løn, og det kan tidligst gøres den næstsidste hverdag i måneden, fordi medarbejderne skal have udbetalt løn den sidste hverdag i måneden, forklarer hun.

»Der er mange, som foretager indberetningerne på samme tid, og så går siden ned. Der er simpelthen ikke tilstrækkeligt hul igennem ved travle perioder, og det er ineffektivt, fordi jeg så skal begynde forfra,« siger Vibeke Svendsen.

Hun finder det problematisk, at de offentlige digitale løsninger blot henviser til, at brugerne kan vende tilbage på et senere tidspunkt. Hun kalder det for direkte »arrogant«.

»Jeg opponerer mod arrogancen. Hvis tingene virker, går det hurtigt, og derfor afsætter jeg kun 30 minutter til at udføre indberetningerne, men når jeg konstant bliver smidt af siden, tager det hurtigt tre gange så lang tid. Det er jo tid, som kunne have været brugt bedre.«

Support på forkerte tidspunkter

Er der udfordringer med indberetningen, kan en løsning på problemet være at ringe til LetLøn og bede om support. Det kan dog kun lade sig gøre mandag, tirsdag og torsdag fra kl. 10-14 samt i samme tidsrum første og sidste hverdag i måneden. »Det er uhensigtsmæssigt, man kan ikke få fat på nogen, når behovet er der. LetLøn kunne tilpasse medarbejdernes vagtplan til den periode, hvor der er travlt,« siger Vibeke Svendsen og fortsætter:

»LetLøn er på top ti-listen over ting, der gør livet som selvstændig mindre sjovt. At indberette er jo ikke noget, der skaber værdi for virksomheden, men det er noget, jeg skal gøre. Derfor skal systemet også bare virke, ellers er de administrative byrder for små virksomheder for store, og det bliver svært at tiltrække nye iværksættere i Danmark.«

DI foreslår, at digitale systemer skal udarbejdes i tæt dialog med erhvervslivet samt diverse brancheorganisationer.

»Det er nødvendigt, at man politisk- og ledelsesmæssigt sætter sig nogle mål og følger op – gerne kvartalsvis. Man kan begynde med at have politisk fokus på servicetjeks af de offentlige digitale løsninger. Find ud af, hvor det driller mest, og løs det,« siger Kent Damsgaard, vicedirektør i DI.