Vi bebrejder butikkerne vores dårlige vaner

Vi vil have butikker og producenters hjælp til at lægge de sunde varer i indkøbskurven, viser analyse.

Arkivfoto. Hvad skal man vælge? Kunderne vil have butikker og producenterne til at gøre det nemt at vælge de sunde varer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nok er vi klar over, at det først og fremmest er vores eget ansvar. Men butikker, producenter og politikere er også ansvarlige for, hvilke varer vi kaster i indkøbskurven, når vi runder supermarkedet på vej hjem fra arbejde.

Det viser en analyse, som videnshuset Retail Institute Scandinavia har foretaget, og bønnen fra kunderne til producenter og butikker er klar: Vi ønsker hjælp til at vælge æbler og gulerødder frem for chokoladebarer og spiritus.

Ifølge analysen er det især kvinder og ældre, der drømmer om supermarkeder, hvor man kan hente inspiration til sundere madlavning og hylder ved kassen, der hellere er fyldt med bananer og broccoli end slik og sodavand.

Madplaner og indkøbs-apps



63 procent af de adspurgte i undersøgelsen mener overordnet, at butikkerne lokker kunderne til at købe for mange usunde varer, ligesom 62 procent af de adspurgte mener, at tilbudsaviserne i alt for stort omfang markedsfører de usunde produkter.

Bag analysen står Retail Institutes administrerende direktør Henning Bahr. Han ser med optimisme på alle de muligheder, butikkerne har for at komme kundernes ønsker i møde. Eksempelvis foreslår han, at butikkerne kan skræddersy indkøbsapplikationer og madplaner til kunderne, ligesom en mere opsøgende kundekontakt kan være en del af løsningen.

I undersøgelsen svarer 69 procent, at de gerne vil have butikkerne til i højere grad at inspirere dem til, hvordan de skal bruge sunde fødevarer.

"Supermarkederne kan ikke konkurrere på discountpriserne, men på det ekstra personale. Fordelen er, at ved at aktivere personalet endnu mere og skabe mere kundekontakt, kan de tage temaet med sundhed frem. Det er en trend, som forbrugerne trives med. Personalet skal uddannes endnu mere, og det har vi også set i udlandet, hvor personalet bliver uddannet sundhedsassistenter og lignende," siger han til Business.dk.

Gør et forsøg



Henning Bahr er dog ikke overbevist om, at fokusset på sundhed vil kunne aflæses direkte på supermarkedernes bundlinje, men:

"Hvis jeg havde et supermarked, ville jeg knytte mig tættere til kunder og personale. Og hvis kunderne får en god oplevelse, så er chance for, at de kommer igen, også større," vurderer han.

De adspurgte forbrugere giver i undersøgelsen også udtryk for et ønske om, at producenterne skal hjælpe dem til at vælge de sunde varer og varedeklarere bedre. Her går tendensen igen med, at producenterne helst skal hjælpe kunderne med at vælge de sundeste varer, ligesom kunderne er lidt skeptiske og opfatter producenternes primære mål som at ville tjene penge.

Henning Bahr så gerne, at butikker og producenter arbejder bedre sammen, så samarbejdet ikke blot bliver reduceret til de årlige forhandlinger på pris.

"Det er måske naivt. Men min opfordring går på, at man tænker mere langsigtet og måske også ligefrem produktudvikler sammen," siger han og peger på, at supermarkederne får mere og mere at skulle have sagt over for producenterne i kraft af forbrugernes ønsker.