Vesteuropa som uvant lyspunkt for Carlsberg

På trods af en forrygende indtjening over sommeren bakker det modne vesteuropæiske marked år for år, og bryggeriet Carlsberg nedjusterer forventningerne.

Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det siger alt om Carlsbergs problemer med at vokse, at det er den ellers stagnerende vesteuropæiske del af forretningen, der pludselig fremstår som lyspunktet i bryggeriet.

Mens Carlsberg i sit halvårsregnskab, der blev offentliggjort onsdag, nedjusterede forventningerne til helåret, står bryggerikoncernens store vesteuropæiske forretning for det positive islæt med organisk vækst på otte procent efter en varm sommer tilmed med VM i fodbold, som traditionen tro får forbrugerne til at åbne flere øl.

»Vi gør meget rigtigt i Vesteuropa, hvor vi tager markedsandele flere steder og er i stand til at effektivisere,« siger Carlsbergs administrerende direktør, Jørgen Buhl Rasmussen.

Problemet med Vesteuropa er bare, at det er et modent marked, hvor forbruget bakker år efter år. Der er ingen vækst. Så hvis man vil have vækst, skal man spare sig til den, så indtjeningen vokser. Eller man skal tage markedsandele.

Det russiske marked ventes at falde seks-syv procent i år.

»Når vi kigger i krystalkuglen, må vi bare konstatere, at tingene har ændret sig, og derfor nedjusterer vi,« siger Carlsbergs bestyrelsesformand, Flemming Besenbacher.

Samtidig falder Carlsberg tilbage i Asien, særligt Kina, hvor selskabet falder organisk efter en større oprydning blandt uprofitable varemærker, forklarer Jørgen Buhl Rasmussen.

Kan du forstå, at det bliver sværere og sværere at tro på, at Carlsberg er en vækstvirksomhed?

»Det kan jeg da godt forstå. Når man ser, hvad der fokuseres på, er det store emne Rusland, og det handler jo ikke om vækst lige nu. Jeg kan godt forstå, at folk spørger sig selv om, hvor stor tiltro, man kan have til, om der kommer vækst i Rusland igen. Det er det store spørgsmål, når man taler Carlsberg. Men det, tror vi selv på, kommer igen,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Aktieanalysechef i SEB Søren Samsøe ser anderledes på bryggeriets vækstmuligheder.

»Det er lang tid siden, vi sidst har set Carlsberg levere stærk organisk vækst. De vil gerne være i regioner, der vokser, men det er vanskeligt for dem at få væksten. Mere end tre fjerdedele af deres geografiske eksponering er i regioner, der er udfordret vækstmæssigt,« siger Søren Samsøe.