Vestas tror på markedsandel i USA

Den danske vindmølleproducent mener, at den kan fastholde sin markedsandel i USA. Og tallene for ordrer i 2010 tegner godt.

Foto: Johan Gadegaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I første halvdel af 2010 har Vestas fået halvdelen af alle nye ordre på vindenergi i USA. Det skal sammenlignes med en markedsandel på ca. 20 pct. for installeret vindenergi i USA, hvilket placerer Vestas som den andenstørste leverandør i USA. Den største producent er GE Energi med en andel på 38 pct.

- Men skal være forsigtig med tallene, men jeg tror på, at vi kan fastholde vore markedsandel, siger topchefen for Vestas aktiviteter i USA, Martha Wyrsch, i et interview med RB-Børsen i forbindelse med Vestas kapitalmarkedsdag i Colorado.

- Men det skulle da glæde mig, hvis vi vinder markedsandele, supplerer hun.

Ifølge Martha Wyrsch er det Vestas styrke i USA, at koncernen producerer lokalt.

- 80 pct. at vores produkter fremstilles her. Og så er det vigtigt, at v koncentrere os om vind og ikke andet, siger hun som svar på, hvad det er, Vestas kan, og som den national, globale industrigigant GE ikke kan med sin vindenergi-forretning.

- Og så er vi måske specielle, fordi vi har som forretningsmodel, at vi hjælper vores kunder med at træffe beslutninger. Vi har gode folk til at rådgive, og det bliver værdsat af kunderne, tilføjer hun.

Martha Wyrsch har været i spidsen for Vestas i USA, og hun er sikker på, at det amerikanske aktiviteter er og vil forblive en meget vigtig del af Vestas aktiviteter. Trods øjeblikkelig politisk usikkerhed.

- Lige nu skaber det usikkerhed, at der ikke er gennemført nationale standarder for omfanget af vindenergi. Derfor må de enkele stater vedtage deres egne standarder. Og jeg tror ikke, at der bliver ændret på den situation før efter midtvejsvalget i november, vurderer Martha Wyrsch.

Hun forholder sig neutralt til udfaldet af det valg.

- Det er ikke sort/hvidt. Der er mange republikanere, der vil støtte os, påpeger hun. For at fremme sine egne politiske interesser er Vestas klar til at samarbejde med både NGO'er, tænketanke og tilsvarende industrier i USA. Det er f.eks. biobrændsel og solcelleenergi. Det gælder om at skabe opmærksomhed på den slags industri, mener Martha Wyrsch. Til kapitalmarkedsdagen i Colorado meddelte Vestas også, at der ikke nødvendigvis behøver at stå Vestas på de vindmøller, som den danske vindmøllegigant vil tilbyde at servicere i fremtiden.

En sådan udvidelse kan bidrage til, at Vestas' serviceaktiviteter som forretningsområde lever op til koncernens 15/15/15 målsætning om bl.a. en driftsmargin på 15 pct. i 2015. Og det er Vestas' chef for reservedele og vedligeholdelse, Phil Jones, overbevist om, at forretningsområdet vil gøre.

- Men den vigtigste faktor for at nå målet er, at der er en efterspørgsel efter service i verdensklasse, påpegede servicechefen med henvisning til endnu et punkt i power point præsentationen.

I forlængelse af sit indlæg blev Phil Jones spurgt, om Vestas nyudviklede V112-møller måske kan vise sig så robust, at service-behovet er begrænset og dermed belastende for netop Phil Jones' forretningsomåder. Men servicechefens synsvinkel er en anden:

- Det er jo nærmest proportionalt: Når der er mindre vedligeholdelse på møllen bliver den mere populær. Så sælges der flere V112'ere, og det giver mere service og flere indtægter. Du kan jo også spørge om det ville være klogt at udvikle en mølle med stort behov for vedligeholdelse for at tjene på service, svarede Phil Jones.