Vestas-topchef: »Vi bliver aldrig markedsførende i Kina igen«

Vestas har ikke offentliggjort en større ordre i Kina i over et år. Men markedet har ændret sig og er nu klar til virksomhedens mest avancerede vindmølle, vurderer CEO Anders Runevad, der i går lancerede en ny Kina-strategi i Beijing.

Foto: STRINGER SHANGHAI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BEIJING:

Der var højt humør og brede smil, da topledelsen i Vestas i går præsenterede en ny Kina-strategi på et femstjernet hotel i Beijing. Men ude hvor vinden blæser, langs kysten i Fujian-provinsen og på sletterne i Indre Mongoliet, er der ikke meget at grine ad for den danske vindmølleproducent. For selvom Kina satser stort på vindenergi, er det næsten udelukkende kinesiske konkurrenter, der får nye ordrer. Langt størstedelen af Vestas’ kunder i Kina er statsejede virksomheder, der prioriterer at købe lokalt – og købe billigt.

Vestas er derfor gået fra at være størst i Kina til i dag at være minimeret til en markedsandel på tre procent.

»Det er ikke godt nok,« siger CEO for Vestas, Anders Runevad.

»Det er vores klare mål at vokse i Kina, men vi må også være realistiske. Vi bliver aldrig markedsførende i Kina igen«.

Opskriften på vækst er introduktionen af selskabets 2mW-møllerV100 og V110 på det kinesiske marked. Det er første gang, Vestas bringer virksomhedens nyeste og mest højteknologiske produkt til Kina. Møllerne er særligt egnede til brug i områder, hvor det blæser mindre, hvilket er tilfældet for de fleste nyoprettede vindmølleparker i Kina. Ifølge den nye Vestas-strategi har markedet i Kina ændret sig. Fremover vil flere af de store energiselskaber efterspørge mere langsigtede løsninger og ikke kun se på prisskiltet. Samtidig er Vestas klar til igen at rette blikket mod nye markeder.

»Finansielt er vi i en meget bedre situation og ser nu på, hvor vi kan finde ny vækst. Og når man gør det, kommer man ikke uden om Kina,« siger Anders Runevad.

Kina er allerede verdens største marked og udgjorde sidste år omkring 40 procent af det globale marked for vindenergi. Det skyldes i høj grad politiske prioriteringer. Den kinesiskeregering har fremsat en række ambitiøse mål, der skal gøre landets energiforsyning mere grøn.

Målsætningen er, at nå op på 100 gigawatt installeret vindkraft i 2015. Sidste år blev der opstillet vindmøller i Kina med en samlet vindkraft på mere end 16.000 megawatt, hvilket øgede den samlede kapacitet til omkring 92 gigawatt. Alt tyder derfor på, at Kina når målet, og de fleste eksperter forventer, at regeringen vil sætte endnu mere turbo på udviklingen. Sandsynligvis bliver målet at nå 200 gigawatt inden 2020.

Til gengæld har en igangværende indsats mod korruption også fået indflydelse på energisektoren, hvor nogle af de største statsejede selskaber har været i søgelyset.

»Der er opstået en forsigtighed i markedet. Ordrene og projekterne kører ikke så hurtigt længere, fordi de kinesiske energiselskaber i højere grad skal have rygdækning. Men markedet har stadig en volumen, der gør det utroligt interessant for danske virksomheder,« siger Rikke Berg, direktør for Danish Wind Export Association, der disse dage deltager i Kinas største handelsmesse for vindbranchen, hvor 20 danske virksomheder er med.

Vestas har tidligere forsøgt sig med nye satsninger i Kina. I midten af 2009 åbnede en ny fabrik i Hohhot, der skulle fremstille mindre møller specialudviklet til det kinesiske marked. Men produktionen blev stoppet allerede tre år senere, og fabrikken lukket. Behovet for de mindre møller var ikke til stede, lød analysen den gang. Inden lukningen havde daværende topchef, Ditlev Engel, ellers annonceret, at Vestas på kort tid ville udvide antallet af ansatte fra 1.800 til over 3.000. I dag har virksomheden omkring 1.900 medarbejdere i Kina. Med den nye Kina-strategi forsøger Vestas endnu engang at kickstarte salget på verdens vigtigste marked. Det bliver et langt og sejt træk, vurderer senioranalytiker i Nykredit Markets, Klaus Kehl.

»Der er ikke meget nyt her. Den nye mølle har haft stor succes i USA, men jeg vil nok indtage en afventende holdning i forhold til, om det er nok til at slå igennem i Kina,« siger han.