Vestas ser konkurrenter opruste med større møller

Vestas må på den igangværende vindmøllekonference i New Orleans se konkurrenter lancere større møller. Det kan skærpe konkurrencen om de vindprojekter, hvor netop størrelsen er af afgørende betydning.

Foto: Henning Bagger.
Læs mere
Fold sammen

Kort efter at amerikanske GE mandag kunne fortælle om introduktionen af en 3,4 megawatt møller til det nordamerikanske marked, kom der en tilsvarende meddelelse fra tyske Senvion.

Også fra tyskernes side var der tale om en mølle med en størrelse på 3,4 megawatt.

NYE MØLLER SKÆRPER KONKURRENCEN

Med de seneste introduktioner er der skærpet konkurrence til Vestas i segmentet med de helt store møller, som eksempelvis egner sig til sites med begrænset plads eller lave vindhastigheder.

Vestas har i USA allerede fået flere bestillinger på sin 3,3 megawatt-vindmølle, som leveres med en rotordiameter på op til 136 meter, og selskabet introducerede sidste år en opgradering af møllen til en størrelse på 3,45 megawatt.

SENVION ER KLAR FRA 2018

Møllen fra Senvion, som ifølge selskabets pressemeddelelse er udstyret med lydoptimerede vingeprofiler, vil kunne leveres fra 2018 med navhøjder på 110 og 130 meter.

De længere 68-meter vinger giver på disse tårnhøjder højere afkast på lav-vinds-lokationer såsom i skovområder og bjergrige områder, forklarer Senvion.

- Senvion arbejder konstant på at reducere prisen på den producerede energi fra vores vindmøller. For dette formål lancerer vi vores nye 3.4M140, siger Bernhard Telgmann, vicedirektør for produkter og teknologi hos Senvion.

Ifølge Senvion er møllen en af de mest lydsvage møller på markedet, og sammenlignet med selskabets 3.0M122 kan den, afhængig af placering, generere et output, der er op til 20 pct. højere.

FORLÆNGET LEVETID

Som følge af et ændret design er møllens servicelevetid endvidere forlænget til 25 år, hvilket ligeledes bidrager til en reducering af prisen på vindenergien - den såkaldte levelized cost of energy (LCOE).

Helmut Herold, der er administrerende direktør for Senvion North America siger, at selskabet ved at tilbyde den nye mølle kan gøre lav-vinds-placeringer mere profitable.

Senvion annoncerede først 3.4M140 for 50 herz-markedet i september i forbindelse med en vindmøllekonference i tyske Husum, og med en tilpasning til 60 herz-markedet klargøres den nu til en amerikansk entre.