Vestas på vej tilbage i Kina

Vestas er efter flere års nedprioritering af det kinesiske marked på vej tilbage i toppen af det fjernøstlige marked.

Foto: Liselotte Sabroe. Vestas administrerende direktør Anders Runevad og CFO Marika Fredriksson præsenterer koncernens årsregnskab på et pressemøde onsdag d. 11. februar 2015 på Radisson Blu Royal Hotel i København. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2015)
Læs mere
Fold sammen

Vestas har et enormt potential i Kina, mener flere analytikere.

Det skriver dagbladet Børsen.

I fire år har Vestas været på tilbagetog i Kina, men nu ruller vindmølleordrerne atter ind i ordrebogen. Således har Vestas i årets første tre måneder allerede sikre sig flere ordrer i Kina, end virksomheden gjorde i hele 2014.

- Vi har mere fokus på Kina, og vi ser allerede en bedring, udtalte Anders Runevad, administrerende direktør i Vestas, i forbindelse med aflæggelsen af Vestas' årsregnskab i februar.

En ny strategi i Kina, som Vestas' finansdirektør Marika Fredriksson i foråret præsenterede, ser altså ud til virke efter planen. Strategien går plan andet ud på, at Vestas skal være mere fleksibel med at tilpasse sine ordrer til efterspørgslen i Kina.

Den nye strategi og dens succes vækker bred anerkendelse hos analytikerkorpset i Danmark, der ser et stort potential for virksomheden i Kina.

Hvis Vestas kan komme op og få 5 pct. af markedsandelen i Kina, som de havde tilbage i 2010, så vil det kunne give deres toplinje en vækst på 10-15 pct. Og hvis de samtidig også kommer ind på det brasilianske marked, så vil det batte, vurderer Michael Friis Jørgensen, aktieanalytiker i Alm. Brand, overfor dagbladet Børsen.