Vestas mangler muskler på nye markeder

Vestas har en begrænset størrelse på de afgørende markeder Kina, Indien og Brasilien. Vindmølleproducenten opruster, og tre nye direktører skal lede væksten.

Vestas' koncernøkonomidirektør Marika Frederiksson på talerstolen ved kapitalmarkedsdag hos Vestas Wind Systems hovedkvarter i Aarhus. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vestas er verdens største vindmølleproducent, men selskabet sidder kun på en lille del af markedet i de store vækstlande Kina, Indien og Brasilien. Det vil topledelsen nu rette op på.

»Vestas har en stærk global tilstedeværelse, og vi har en solid forretning ikke mindst i Europa og USA. Men nu vil vi have et nyt fokus på markederne i Kina, Indien og Brasilien,« siger Juan Araluce, Vestas’ Chief Sales Officer (CSO) under selskabets kapitalmarkedsdag.

Efter en række hårde år har Vestas nu overskud til at se fremad, og torsdag havde selskabet inviteret investorer, analytikere og medier til hovedkvarteret i Aarhus for at uddybe den nye strategi. Hovedmålet i strategien er at være den »ubestridte globale leder af vindbranchen«, og et vigtigt skridt er at vokse profitabelt i modne og nye markeder. Derudover vil Vestas udnytte det fulde potentiale i serviceforretningen, reducere prisen på energi (LCoE) hurtigere end markedet og forbedre driften.

Det er helt afgørende for Vestas at opnå en større del af markederne i Kina, Indien og Brasilien, for tilsammen stod de sidste år for mere end halvdelen af den samlede mængde installeret vind i verden. En situation, der ventes at fortsætte. Til sammenligning annoncerede Vestas sidste år kun to ordrer på det kinesiske marked, en ordre i Indien og ingen ordrer i Brasilien.

Stærke lokale kinesere

Mens høj vækst er en fællesnævner for markederne i Kina, Indien og Brasilien, rummer markederne hver deres udfordringer. Til at overkomme de udfordringer har Vestas hentet tre nye direktører. Chris Beaufait kommer fra en direktørstilling hos GE Aviation og står nu i spidsen for forretningen i Asia Pacific og Kina.

Jorn Hammer har haft adskillige direktørposter i Vestas de seneste 17 år og står nu i spidsen for den indiske forretning. Mens Ruben Lazo kommer fra vindmølleproducenten Areva og skal sikre vækst i Brasilien. Kina udmærker sig ved at være verdens største vindmarked med 16 GW installeret sidste år, men samtidig et svært marked for udenlandske vindmølleproducenter. I 2007 stod der Vestas på 75 procent af vindmøllerne i Kina ifølge analysefirmaet BTM Consult Navigant, men i dag er markedet domineret af lokale selskaber.

På grund af stærke lokale spillere er det ifølge Vestas’ topchef Anders Runevad reelt kun muligt for udenlandske producenter som Vestas at konkurrere om 25-30 procent af det kinesiske marked. Her vil Vestas til gengæld gøre sig gældende, og selskabet har i forvejen flere fabrikker i Riget i Midten. Nøgleordene bliver lokal ledelse, lokale partnere og lavere omkostninger til vindmøllerne.

»16 GW er et stort tal, og vi skal være realistisk i forhold til, hvad der er muligt for os. Vi vil vokse gradvist, og væksten skal ligesom i resten af vores forretning være profitabel,« siger Anders Runevad.

Stor investering i sambaland

Indien er et særligt marked, da man ofte skal eje land for at opføre vindmøller. Men Vestas ser mængden af »supply only«-kontrakter vokse, og i andre tilfælde indgår man i partnerskab med eksisterende projektudviklere.

»Vi mener afgjort, at det er en mulighed at vokse på det indiske marked uden at ændre vores forretningsmodel. Vi har ikke planer om at investere i land,« siger Juan Araluce, Vestas’ Chief Sales Officer (CSO).

Brasilien har høje krav om lokal produktion, og i sidste uge offentliggjorde Vestas, at man vil investere 32 mio. euro (240 mio. kroner) i sine brasilianske faciliteter, så man opfylder myndighedernes produktionskrav.

Vestas’ koncernøkonomidirektør, Marika Frederiksson, forklarer, at vindmølleproducenten med sin brasilianske investering kommer op på niveau i sambalandet. Og i Kina og Indien har Vestas investeret i forvejen, så det i højere grad handler om at profitere på tidligere investeringer.

Vestas-ledelsen vil ikke sætte specifikke mål om markedsandele på de enkelte lande, og tidshorisonten er ikke tydelig. Den samlede strategi peger dog tre til fem år ud i fremtiden.