Kinas vindmøllemarked er enormt. I 2015 alene installerede kineserne vindmøller svarende til en produktion af 30 gigawatt, hvilket svarer til Vestas’ samlede ordreindgang de seneste fire år sammenlagt. Der er med andre ord et meget stort potentiale for Vestas i Kina, men også et meget stort problem: Kinas vindmarked er kun for kineserne.

Således har Vestas med nogle ganske få procent af markedet været den største vestlige spiller, men nu sætter vindmølleproducenten flere sejl til for at få mere ud af markedet.

Tidligere på året oprettede man en separat salgsafdeling for Riget i Midten, men bestyrelsesformand Bert Nordberg fortæller også, at Vestas er på jagt efter en kinesisk partner i landet.

»Vi har været rundt i Kina og tale med folk. Det er ikke nogen hemmelighed. Jeg tror ikke, det går at købe et selskab; jeg tror, man må finde en partnerskabsmodel. Man kan ikke komme ind og sige, at »jeg har rigtigt mange penge«, nu køber jeg hele firmaet. Det fungerer ikke sådan i Kina,« siger han.

Bert Nordberg understreger, at han ikke er interesseret i et samarbejde med et energi­selskab – det skal være en anden turbine­leverandør, hvilket lægger op til en blanding af Vestas’ teknologi og kinesernes lokale kompetencer. Og Nordberg har kontakt til potentielle partnere.

»Flere stykker. Men jeg har ingen, som er tæt på rent tidsmæssigt,« siger Nordberg og sætter ord på, hvad den generelle udfordring har været i Kina.

»Det har været svært at vokse i Kina, for vi konkurrerer med folk, som tager den halve pris. Deres turbiner holder måske kun syv år og vores i 20. Men den samlede pris for energien har kineserne selv siddet og regnet på, og jeg tror, at man kommer til at vinde til sidst på teknologisk lederskab og bedre kvalitet.«

Alliancer frem for opkøb

Der har tidligere været rygter om, at Vestas sonderede mulighederne for helt eller delvist at købe den kinesiske konkurrent United Power, men formanden ser altså mere fremtid i et samarbejde end et opkøb.

»Hvor mange opkøb er egentlig gået godt? Det kan give mening, hvis man har brug for et særligt produkt, men vi har en komplet porte­følje. Man kan købe geografi, men så får du hele deres produktportefølje, og alle virksomheder er så højt vurderede. Det er næsten bedre at tage egne penge og ansætte folk,« siger Nordberg.

Hvis Vestas lykkes med at finde en partner, vil man langtfra blive den første vindmølleproducent, der har forsøgt sig med den model.

Tidligere har såvel Nordex som Siemens indgået partnerskaber med virksomheder fra Kina, men erfaringerne har ifølge Sydbanks Vestas-analytiker, Jacob Pedersen, været skuffende, og derfor er han heller ikke sikker på, at en partnerskabsmodel kan bane vejen for Vestas.

»Jeg er ikke overbevist om, at det er noget, som for alvor vil forbedre selskabets situation. Men med de nuværende strømninger, hvor der trods alt er kommet en accept af, at møller af bedre kvalitet skal udgøre mere i fremtiden, så kan det sagtens vise sig, at det kan lade sig gøre. De kinesiske producenter sidder tungt på det kinesiske marked, og der er andre aktører, der har prøvet med joint ventures, uden at det har givet noget nævneværdigt resultat,« siger Jacob Pedersen.

Kina stod i 2016 for 42 pct. af opsætningen af nye vindmøller på verdensplan.