Vestas er en lille spiller på globale vækstmarkeder

Kina, Brasilien og Indien er globale vækstlokomotiver i vindmølleindustrien og stod sidste år for mere end halvdelen af væksten i den verdens vindenergi.

Foto: Henning Bagger. På trods af den susende vækst står markederne dog kun for 4 pct. af salget for den danske vindmølleproducent Vestas. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

På trods af den susende vækst står markederne dog kun for 4 pct. af salget for den danske vindmølleproducent Vestas.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Mens Vestas' administrerende direktør, Anders Runevad, i forbindelse med fremlæggelse af årsregnskabet for 2015 var yderst tilfreds med 4 pct., der også viser, at selskabet har fået hul på ordrebylden i de tre lande, er flere analytikere mere skeptiske.

- Med de muligheder, der ligger i de her markeder, er det et skuffende resultat, siger Micheal Friis Jørgensen, analytiker i Alm. Brand Markets til Jyllands-Posten Erhverv.

Vestas har i Kina, Indien og Brasilien oplevet stor vækst, men markederne har i fortiden været så godt som ikke eksisterende i regnskaberne og er derfor helt nye fokusområder for selskabet.

Michael Friis Jensen understreger, at på trods af det han kalder skuffende salg i de tre lande, er det i Europa og USA, at de fleste penge fortsat skal hives hjem i fremtiden.

- Kina, Indien og Brasilien er vigtige vækstmarkeder. Derfor er det vigtigt at satse på dem. Men udbyttet er ekstremt usikkert. Derfor skal vindforretningen drives af USA og Europa, mens den fremtidige vækst i Vestas-butikken primært skal komme fra serviceforretningen, siger Michael Friis Jørgensen til Jyllands-Posten Erhverv.