Vestas afviser kontroltab til Mitsubishi

Japanske Mitsubishi vil trods 51 procent af aktierne under ingen omstændigheder tage kontrollen over det nye joint venture med Vestas. Det slår Vestas-toppen fast efter udbredt aktionærbekymring.

Her ses direktør Anders Runevad (tv.) og bestyrelsesformand Bert Nordberg (mf.) før starten på generalforsamlingen mandag. Th. dirigent Klaus Søgaard. Foto: Henning Bagger Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Mitsubishi og Vestas i månedsvis forhandlede om et joint venture om kæmpevindmøllen V164, blev der diskuteret meget mere end turbiner, gearkasser, millioner og teknologisk knowhow.

Topforhandlerne fra det japanske industrikonglomorat var meget optaget af, at de skulle forlade forhandlingerne med det stærkeste image. Omverdenens opfattelse af magtforholdet mellem Vestas og Mitsubishi var så betydningsfuldt for japanerne, at det var hovedårsagen til, at de krævede en option, der kan øge deres ejerandel i det nye joint venture i 2016 fra 50 pct. til 51 pct.

Sådan lyder udlægningen i hvert fald fra Vestas’ formand, Bert Nordberg. Han blev under Vestas’ generalforsamling mandag mødt med udbredt bekymring fra aktionærer over konsekvenserne af japanernes option om at kunne opnå 51 procent af aktierne i deres joint venture i 2016. Formanden affærdiger bekymringen, som han finder grundløs.

»De 51 procent er der intet problem i,« siger Bert Nordberg og tilføjer:

»Hvis du dykker ned og ser, hvordan du konsoliderer 49 procent i stedet for 50 procent ifølge GAAP-regler IFRS-regler (henholdsvis amerikanske og europæiske principper for regnskabsrapportering, red.) over tid, så betyder det intet. Det gør ingen forskel,« siger Nordberg.Men hvorfor skulle japanerne så ønske sig muligheden for at få 51 procent af aktierne, hvis det ikke betyder noget?»Det har noget med omdømme at gøre. Mitsubishi var stærk, og vi var svage på det tidspunkt, så det ville se forkert ud, hvis Mitsubishi ikke fik den option på de 51 procent. Men det var ikke noget, vi forærede til dem. De måtte give os bestemte ting for at få en procent mere. Men det har absolut ingen indflydelse på forretningen,« siger Bert Nordberg.Så det handler blot om image?»Ja, det vil jeg påstå, og for dem er det sådan. Jeg har bare set meget praktisk på det. Vi deler omkostningen ved at udvikle forretningen med Mitsubishi. Det er ikke i år, at vi kommer til at tjene penge på offshore, så jeg havde brug for en makker til at sidde med ved bordet,« siger Bert Nordberg.

Bekymrende aktionærer gik også til Vestas’ topchef, Anders Runevad, på mandagens generalforsamling, men han lader også forstå, at bekymringen er fuldstændig grundløs.

»Det er korrekt, at Mitsubishi får mulighed for at erhverve sig 51 procent af aktierne, når vi når et bestemt tidspunkt. Men jeg vil gerne understrege, at intet andet forandrer sig. Det vil sige, at bestyrelsesposterne stadig vil være besat 50 procent af Vestas’ 50 procent af Mitsubishi – selv hvis Mitsubishi har opnået 51 procent af aktierne. Kontrollen af selskabet vil være præcis den samme set fra Vestas’ perspektiv. Vi har arrangeret governance (måden at lede på, red.), så den vil være 50-50. Disse ting vil ikke ændre sig uanset hvad,« siger Runevad.

Detaljerne i den kontrakt, som Vestas har indgået med Mitsubishi, er ikke blevet offentliggjort over for Vestas’ mange aktionærer. I det lys giver det god mening, at de spørger meget ind til Mitsubishis optionsmulighed på de 51 procent,

»Jeg kan godt forstå, at der bliver stillet spørgsmål til det,« siger Klaus Kehl, analytiker for Nykredit Markets, der følger Vestas-aktien.

»Men jeg deler ikke bekymringen for kontroltabet. Vestas og Mitsubishi har en fælles interesse, og det er at skabe et selskab, der kan tage konkurrencen op med Siemens, og det vil parterne ikke kunne, hvis de ender i interne slåskampe om, hvem der bestemmer hvad,« siger Klaus Kehl.

Han minder om, at udgangspunktet for Vestas har været en svag position på off-shore-området.

»Man skal huske, hvor Vestas står på offshore-delen. Konkurrenten Siemens har kørt Vestas over i flere år, og Vestas er stort set ikke-eksisterende på offshore-markedet. Muligheden for Vestas er mere at komme tilbage på landkortet end at skulle forsvare en markedsposition,« siger han.

Ifølge aftalen bliver alle off-shore-aktiviteter, herunder kæmpemøllen V164, fra Vestas og Mitsubishi i andet kvartal i år lagt ind i det omtalte joint venture, hvis parterne får de nødvendige myndighedsgodkendelser til at operere. Vestas venter tidligst at få penge i kassen fra salg af V164-møller i 2015.