Vestager siger god for Mærsks rateplan

Maersk Line og 13 andre containerrederier har fået EU's godkendelse til deres nye praksis omkring forhøjelser af de rater, de tager for at fragte containere.

Foto: CARMEN JASPERSEN

 

Det fortæller EU-Kommissionen torsdag, efter at konkurrencekommissær Margrethe Vestagers kontor har undersøgt containerbranchen for ulovlig adfærd omkring ratestigninger.

Kommissionen var utilfreds med den gamle praksis med såkaldte GRI-prisstigninger (general rate increases, red.), hvor de enkelte rederier fortalte, hvor meget deres fragtrate ville stige med på bestemte ruter og fra bestemte datoer, men ikke hvad raten gik fra og til.

EU var bekymret for, at det kunne kunstigt øge priserne over for kunderne, når de fik fragtet containere til og fra Europa, og dermed være i strid med unionens konkurrenceregler.

Rederiernes nye praksis er, at de oplyser den nye maksimumpris, samt hvilke beløb og tillæg, den består af, og i øvrigt tidligst varsler kunderne 31 dage i forvejen. Det har rederierne selv tilbudt for at imødekomme kommissionens bekymring.

- Efter at have foretaget en markedsundersøgelse af tilsagnene kan kommissionen konstatere, at de afhjælper konkurrenceproblemerne. Da rederierne vil være bundet af de varslede priser, vil det skabe større prisgennemsigtighed for kunderne og mindske sandsynligheden for samordnet prissignalering, lyder det i en pressemeddelelse.

Godkendelsen gælder de 14 rederier, der regelmæssigt har varslet GRI'er. Ud over A.P. Møller-Mærsk-ejede Maersk Line tæller det alle branchens største rederier, herunder MSC, CMA CGM, Hapag-Lloyd og alle de store mellemøstlige og asiatiske spillere.

De slipper nu for bøder eller andre straffe, som EU-Kommissionen kunne have pålagt dem. Til gengæld bliver den nye praksis retligt gældende i tre år fra den 7. december 2016.

Maersk Line skriver i en pressemeddelelse, at rederiet er med på at følge de nye retningslinjer for at øge gennemsigtigheden.