Vestager godkender Mærsks milliardopkøb

EU-Kommissionen med konkurrencekommissær Margrethe Vestager i spidsen godkender Maersk Lines overtagelse af den tyske konkurrent Hamburg Süd. Vestager kræver dog, at det tyske containerrederi trækker sig fra rutesamarbejde.

Foto: Asger Ladefoged. Maersk Line har fået grønt lys fra EU til opkøbet af den tyske konkurrent Hamburg Süd. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2013)
Læs mere
Fold sammen

Europa-Kommissionen har godkendt fusionen mellem Maersk Line og Hamburg Süd. Det fremgår af en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen.

Maersk Line oplyste i december 2016, at den danske koncern ville købe det tyske containerrederi Hamburg Süd. Købet ville cementere Maersk Lines position som det største containerrederi i verden.

Efter nogle ugers betænkningstid har EU-Kommissionen med konkurrencekommissær Margrethe Vestager i spidsen valgt at godkende opkøbet - på betingelse af, at det tyske containerrederi træder ud af fem såkaldte konsortier om handelsruter. For at afhjælpe EU-Kommissionens konkurrencemæssige betænkeligheder har Maersk selv foreslået at ophæve Hamburg Süds deltagelse i de fem konsortier.

EU-Kommissionen skriver, at den har undersøgt »fusionens virkninger for konkurrencen på dette specifikke marked for containertransport på 17 handelsruter, der forbinder Europa med Nord- og Sydamerika, Asien, Mellemøsten, Afrika og Australien/New Zealand«.

»Konkurrenceprægede søfartstjenester er afgørende for europæiske virksomheder og for EU's økonomi som helhed. De tilsagn, som Maersk Line og HSDG har afgivet, vil sikre en sund konkurrence til fordel for de mange EU-virksomheder, der er afhængige af denne containerfragt,« siger Margrethe Vestager om fusionen i en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen.

Hamburg Süd har været hårdt presset af det svære containermarked med lave rater. Rederiet er ejet af Oetker-familien, der har en række aktiviteter, men som i Danmark måske mest af kendt for sine fødevareprodukter under navnet Dr. Oetker.

Mærsks opkøb af Hamburg Süd bliver den største tilkøbte omsætning, som en dansk virksomheden nogensinde har fået i folden. Det danske rederi overtager med købet en omsætning på over 47 milliarder kroner og overgår dermed både Carlsbergs opkøb af Scottish & Newcastle og fusionen mellem DONG og Elsam.

Maersk Line er verdens største containerrederi, mens Hamburg Süd er det niende største på den globale scene. Med opkøbet øger det danske rederi sin andel af verdensmarkedet til 18,6 pct. fra en andel før handlen på 15,7 pct.