Verdens yngste Dreamliner-pilot: Lynkarriere via Bangkok og London

Kristian Nørregaard har skabt en lynkarriere hos Norwegian, hvor han i en alder af 25 år er verdens yngste styrmand i cockpittet på markedets mest moderne passagerfly, Boeing 787 Dreamliner. Vejen til drømmejobbet gik over Bangkok og London.

Læs mere
Fold sammen

Hvordan er det at uddanne sig til en global branche?

»En af de mest positive ting ved en global uddannelse er bl.a., at man har mulighed for at arbejde i hele verden – en helt unik mulighed, mange mennesker ikke har eller får. Men det kræver selvfølgelig også nogle overvejelser, både familiemæssige og personlige. Den globale branche betyder, at der er mange muligheder, men man skal alligevel være heldig. Jeg føler mig utroligt heldig ved at flyve B787 Dreamliner på Norwegians langruter, som er et drømmejob for mig.«

Hvilke overvejelser gjorde du dig, da du sagde ja til at have base i Bangkok?

»I dag har Norwegian langdistancebaser i USA, Asien og London. Da jeg fik tilbudt at flyve på langruterne i Norwegian, var Bangkok den eneste base. Hvis jeg ville flyve B787 Dreamliner på langruter, så var det min mulighed. Jeg boede på det tidspunkt i Danmark, så det var selvfølgelig noget, som satte gang i hovedet i forhold til familie og venner. Inderst inde havde jeg dog ikke så meget at tænke over – jeg var 24 år på det tidspunkt, og man skal være glad for at få en så fantastisk mulighed så tidligt i karrieren. Derfor tog jeg den med det samme og har bestemt ikke fortrudt det. Nu bor jeg i Danmark og har base i London.«

Hvad er fordelene ved at have mulighed for at arbejde i hele verden?

»Fordelene ved at have mulighed for at arbejde i hele verden er mange. Man har mulighed for at berige sit liv med massevis af oplevelser, både kulturelt, socialt og jobmæssigt. Man lærer fantastisk mange ting om sig selv og andre mennesker, og man danner sig sit eget indtryk af, hvordan tingene hænger sammen. Danmark er ikke så stort, så for mig er det altid spændende at flyve rundt i verden og forsøge at få så mange oplevelser som muligt. En anden fordel er, at man jo ikke er låst fast på kun at kunne bruge sin uddannelse i Danmark (eller Europa). Det åbner jo også for en del flere jobmuligheder, end hvis ens jobsøgning skulle begrænses til bestemte områder.«

Hvad er ulemperne ved, at efterspørgslen på piloter primært ligger uden for Skandinavien?

»Jeg har været utroligt glad for de oplevelser, jobbet i Norwegian har givet mig, men der er også nogle ting, man må give afkald på, når man tager et internationalt job – eksempelvis ens sociale og personlige liv i Danmark. Alternativt kan man overveje en pendlertilværelse, for det er ikke alle, der har mulighed for at flytte kone og børn med til udlandet.«

Hvad drømmer du om i forhold til din karriere?

»Jeg har nogle personlige mål, jeg gerne vil opnå. Jeg vil gerne være instruktør og senere også træningskaptajn hos Norwegian. Jeg har haft en masse gode oplevelser med instruktører og træningskaptajner, og det kunne jeg virkelig godt tænke mig at give videre. At give andre piloter en rigtig god oplevelse på en flytype, som er ny for dem, og have lov til at sætte mine egne ord og erfaringer på den oplevelse. Det er klart et af mine største mål. Der er selvfølgelig også andre ting bag en god karriere, nemlig at ens personlige liv også fungerer.«