Verdens største satser socialt

84 procent af verdens største firmaer er aktive på sociale medier. Amerikanske virksomheder er helt vilde med Facebook, mens europæiske i højere grad satser på Twitter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verdens største virksomheder er meget mere sociale end for et år siden. I hvert fald når det drejer sig om medier.

Det viser en undersøgelse foretaget af PR-bureauet Burson-Marsteller, der lyder navnet ”The Global Social Media Check-Up 2011”.

Heri svarer 84 procent af verdens 100 største virksomheder, at de er aktive på sociale medier. En af undersøgelsens hovedkonklusioner er, at virksomheder i Europa og USA ikke længere nøjes med at være til stede på eksempelvis Facebook og Twitter, men at de i stigende grad engagerer sig i aktiv dialog.

Ifølge Stine Sørensen, der er digital PR-rådgiver hos Burson-Marsteller, har virksomhederne fået øjnene op for, hvad sociale medier kan.

- Undersøgelsen viser, at virksomhederne i EU og USA er kommet frem til, at der er værdi i at kommunikere direkte og uden filter. Den direkte dialog er meget interessant, for den giver fordele for begge parter. Virksomheden får en unik føling med sin omverden, og brugerne får et direkte talerør til virksomheden, siger Stine Sørensen.

Europæere bruger Twitter

Tre ud af fire af verdens største virksomheder er til stede på Twittter, men især de europæiske virksomheder har taget Twitter til sig, da 83 procent har en Twitter-konto.

Men det er ikke kun antallet af Twitter-konti, der er røget i vejret det seneste år. Det er også anvendelsen af forskellige muligheder for direkte interaktion, der er steget markant med 146 procent siden 2010. Og det er der ifølge Stine Sørensen en god grund til.

- Virksomhederne har opdaget de muligheder, som Twitter tilbyder. Det er funktioner som tweets, retweets, direkte svarmuligheder ved brugen af ”@” og ”#” (hashtags), som kategoriserer relevante nøgleord og filtrerer dem i en Twitter-søgning, siger hun.

Twitter giver med andre ord virksomhederne mulighed for ucensureret at promovere deres brand og bygge relationer med ligesindede. Herigennem kan de få mere information, tiltrække nye talenter og tale med nye samarbejdspartnere på tværs af landegrænser.

- Generelt viser undersøgelsen, at den direkte interaktion er kommet for at blive. Virksomheder over hele verden åbner op – nogle meget hurtigt andre lidt langsommere. Men vi bevæger os hen imod en tilstand, hvor åbenhed er forventet, og virksomhederne lægger mere og mere frem, og kun holder dét tilbage, der er ekstremt gode grunde til. Den udvikling vil uden tvivl fortsætte fremover, slutter Stine Sørensen.