Verdens største øger satsning på sociale medier

Udfordring. 87 procent af verdens største virksomheder er nu aktive på verdens største massemedier: De sociale medier. Twitter er den mest populære platform, mens YouTube har overhalet Facebook og indtager andenpladsen.

Foto: JIM WATSON

Det globale kommunikationsbureau Burson-Marsteller har for tredje år i træk taget temperaturen på verdens største virksomheders brug af sociale medier i analysen »Global Social Media Check-Up«, og der er (naturligvis) fremgang at spore.

Således er 87 procent af de virksomheder, der optræder på erhvervsmagasinet Fortunes liste over verdens 100 største firmaer (29 fra USA, 45 fra Europa, 23 fra Asien og tre fra Latinamerika) nu til stede på mindst én af de sociale platforme såsom Facebook, Twitter eller YouTube. Det er ti procent flere end i 2010.

Det vil sige, at blandt andre virksomheder som Ford, Sony, AT&T, Honda og Walmart har skruet op for charmen på de sociale platforme, og det går ikke ubemærket hen. Ifølge undersøgelsen bliver de store virksomheder omtalt flere end 10,4 millioner gange på de sociale medier hver måned.

Det mest populære sociale medie blandt verdens største virksomheder er kvidre-tjenesten Twitter, hvor 82 procent af selskaberne nu har oprettet mindst én konto. Hver virksomhed blev i gennemsnit nævnt 55.970 gange på Twitter i det forløbne år.

Dertil kommer, at antallet af »Followers«, altså personer, der følger en Twitter-konto, næsten er tredoblet fra 5.076 til 14.709 i gennemsnit i løbet af det seneste år.

Også på Facebook er virksomhederne blevet mere aktive. I gennemsnit er der 275 procent flere personer, der synes godt om dem, altså »likes«, end i 2010. De største virksomheder har i gennemsnit 152.646 »likes«.

Trods fremgangen må Facebook se sig overhalet af YouTube, da 22 procent flere af verdens største firmaer i dag har en YouTube- kanal end i fjor. Dermed har 79 procent af virksomhederne en YouTube-kanal, mens 74 procent har profiler på Facebook, 48 procent er til stede på søgekæmpen Googles Google+-platform.

Generelt oplever YouTube, der i øvrigt ejes af netop Google, en stigende popularitet. I 2010 blev der set to milliarder filmklip om dagen på YouTube. I maj 2012 rapporterede YouTube om en fordobling, så der i dag bliver set mere end fire milliarder filmklip på You-Tube dagligt.

Den generelle fremgang i de store virksomheders brug af sociale medier overrasker ikke Burson-Marstellers chief global digital strategist, Dallas Lawrence.

»Mennesker ønsker at interagere med og knytte sig til disse store virksomheder, og disse platforme fungerer som en bro direkte ind i disse organisationers hjerter,« siger han og fortsætter: »Det mest imponerende er, hvor meget virksomhederne engagerer sig. 79 procent af virksomhederne med en profil forsøger at engagere sig på Twitter ved hjælp af blandt andet retweets, og 70 procent af alle virksomhedssider på Facebook besvarer kommentarer på siden.«

Verdens største massemedier?

Og hvorfor er det lige, at verdens største selskaber, i lighed med befolkningen i øvrigt, øger tilstedeværelsen og indsatsen på de sociale medier?

Svaret er blandt andet, at udbredelsen af de sociale medier nu er så stor, at det påvirker forbrugeradfærd, hvilket igen afstedkommer et større teknologifokus og naturligvis i særdeleshed på det sociale område hos marketingchefer og reklamebureauer, lyder det blandt andet fra Michael Scissons, der står i spidsen for IT-firmaet Syncapse, i et indlæg i marktingmediet Adage.

Faktisk er udviklingen så markant, at sociale medier som Twitter, Facebook og Google+ bør betegnes som verdens største massemedier i dag. Og bør behandles derefter.

»En milliard mennesker kan i dag nås via sociale mediekanaler. Derfor bør marketingansvarlige analysere udbredelsen, frekvensen og gennemslagskraften for dette publikum og indarbejde disse målepunkter i deres eksisterende målsætninger for virksomheden,« skriver han.

Det handler med andre ord om at få integreret de sociale medier i såvel virksomhedens forretnings- som marketingplan, og dette peger langt ud over det marketingmiks, som marketingchefer traditionelt har måttet forholde sig til, da de sociale medier skal omfavne såvel CRM-systemer, samarbejds-systemer, loyalitetsprogrammer, kundepleje og køb/salg på tværs af det stadig relativt nye og fragmenterede sociale medieøkosystem.

En ny virkelighed

»Den nye virkelighed, hvad angår det at nå og knytte sig til fans på sociale medier, betyder, at de »simple« marketingregler ikke længere kan bruges. Dette tvinger marketingafdelinger, bureauer og teknologiselskaber til at samarbejde på helt nye måder,« lyder det fra Michael Scissons.

De store virksomheder står ikke blot overfor et til tider uoverskueligt økosystem på de sociale medier, der kan tvinge dem til at skifte gamle og lukkede systemer ud. De står også over for en kæmpestor udfordring, når det drejer sig om at håndtere de mange nye data og bruge dem på en fornuftig måde, der for eksempel ikke bryder brugernes ret til privatliv. Alt skal tilpasses den »nye« sociale forbruger, mener Scissons.

Derfor vil store marketingbegivenheder som eksempelvis VM i reklame, Cannes Lions, allerede se meget anderledes ud i 2013, spår han, da store teknologiselskaber som eksempelvis Oracle, Salesforce og Adobe vil kæmpe om opmærksomheden og forsøge at få de marketingansvarlige til at indse, at netop deres digitale marketingværktøjer kan gøre det enklere at håndtere og spinde guld på fremtidens sociale medier og sociale forbrugere.