Verdens største netbutik begynder endelig at tjene penge

Mange års heftige investeringer - og store udgifter - begynder nu at give pote hos Amazon, som trækker flere brugere til sin streamingtjeneste.

Foto: JUSTIN SULLIVAN. Amazon er langtfra kun en internetboghandel længere. Forretningen breder sig, og nu begynder det at lysne med indtægter efter mange års investeringer. Arkivfoto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Efter flere års underskud, konstant store udgifter og stadig mere tvære aktionærer ser internetgiganten Amazon endelig ud til at have noget i ærmet, så pengene kan begynde at trille ind i stedet for ud.

USAs største internetbutik med topchef Jeff Bezos i spidsen solgte i det vigtige julekvartal fra oktober til december for 29,34 milliarder dollars - 18 procent mere end året forinden. Og der stod 214 millioner dollars i plus på bundlinien, da alt var gjort op i regnskabet, som kom torsdag aften.

Hurra, sagde aktiemarkedet, og Amazon-aktien steg med 12,2 procent. Den er ellers faldet med 20 procent i det seneste år.

Mere fokus på penge i kassen

Amazon er vokset med 22 procent i Nordamerika, hvilket dog er en lille tilbagegang fra de 26 procent et år tidligere. Samtidig er det internationale marked gået omkring tre procent tilbage.

Amazon, der langtfra kun er den internetboghandel, som selskabet oprindelig var, men nu sælger et meget bredt sortiment af varer og bl.a. også driver en stadig mere udbygget udbringningstjeneste, har gennem de seneste år investeret stort i sin udbygning, og Jeff Bezos ser investeringerne mere langsigtet end investorerne i selskabet.

Senest er Amazon Web Services (AWS) sat i søen, og Amazon har lovet i 2015 at give særskilte resultater for denne enhed, som sælger netbaserede tjenester, såkaldt »cloud computing«. Det er nye toner, for Amazon er hidtil nøjedes med at rapportere det mest nødvendige og ikke mere.

»Hele holdet vil lægge endnu mere energi i at sikre, at vi opnår stor produktivitet i vore forskellige faste og variable investeringer,« sagde koncernfinansdirektør Tom Szkutak ved regnskabsfremlæggelsen.

Streamingtjeneste er populær

Amazon har investeret 1,3 milliarder dollars på sin streamingtjeneste Prime, der voksede 53 procent på verdensplan i 2014, og hvor det internationale marked overgik det amerikanske, lod Jeff Bezos forstå. Og det var netop væksten blandt Prime-kunder, der frem for alt medvirkede til at sende aktiekursen op. Ifølge analysefirmaet Consumer Intelligence Research Partners er der nu 40 millioner amerikanske Prime-brugere, og de har brugt omkring 1.500 dollars i gennemsnit, hvor ikke-medlemmer, som går glip af både tilbudsmuligheder og muligheden for gratis fragt af bestilte varer på Amazon, kun lægger små 625 dollars hver hos Amazon om året.