Verdens største fodboldklubber samarbejder med nyt socialt medie

Arsenal, Chelsea og Barcelona er nogle af de fodboldklubber, der har skrevet under på at levere »særligt eksklusivt« indhold til et nyt socialt medie, der vil vinde brugere fra Facebook.

Mere end tyve af verdens største fodboldklubber - herunder Arsenal, Chelsea, Bayern München, Juventus og Barcelona – har indgået et samarbejde med et nyt, sociale medie, der er lanceret mandag. Fold sammen
Læs mere
Foto: JORGE GUERRERO

Mere end tyve af verdens største fodboldklubber - herunder Arsenal, Chelsea, Bayern München, Juventus og Barcelona – har indgået et samarbejde med et nyt, sociale medie, der er lanceret mandag.

Det skriver The Guardian.

Dugout.com, som mediet hedder, har som ambition at konkurrere med Facebook om de meget aktive og loyale fodboldfans.

Dugout.com fortæller til The Guardian, at de vil vinde brugernes loyalitet ved at levere nyheder, der udgives op til 24 timer før, de frigives til pressen. Og ved at tilbyde dem indhold, der bringer dem »særligt tæt på de store fodboldklubber og spillere«.

Det skal blandt andet ske gennem interviews og bag-om-videoer med højtprofilerede fodboldspillere. Mediet har allerede indgået kontrakter med mere end 150 spillere, herunder Gareth Bale, Alexis Sánchez, Edinson Cavani, Joe Hart og Neymar.

Selskabet påstår, at det er første gang så mange af verdens store fodboldklubber er gået sammen i et kommercielt samarbejde. Dugout.com vil ikke afsløre hele selskabsstrukturen og alle aktionærerne, men ifølge The Guardian står topchefer i syv fodboldklubber - PSG, Bayern München, Liverpool, Manchester City, Arsenal, Juventus og Chelsea – noteret som chefer.

Selskabet har hentet Kate Burns ind som kommerciel direktør. Hun har tidligere været ansat i Goolge, AOL og mediet Buzzfeed. Burns oplyser, at hjemmesiden er gratis og skal finansieres i stil med Facebooks model gennem annoncesalg. Derudover er der indgået partnerskaber med Allianz, Coca Cola og BetVictor.

Hjemmesiden skal markedsføres på fodboldstadioner verden over. Interessen i Asien er allerede så stor, at indholdet derfor også vil blive tilgængeligt på indonesisk, oplyser selskabet.