Verdens havne er ikke klar til shippingvækst

Singapores transportminister råder verdens shippingnationer til at investere i større og bedre havne, når skibsfragt i fremtiden fordobles.

Maersk Line-skib i Pasir Panjang-havnen i Singapore Fold sammen
Læs mere
Foto: ROSLAN RAHMAN

Han repræsenterer en af de yngste nationer på scenen ved Danish Maritime Forum på Docken i Nordhavn - en af Københavns ældste havne. Her er Tuck Yew Lui, Singapores transportminister, mødt op for at diskutere shippingindustriens vækstmuligheder for fremtiden sammen med 200 af branchens vigtigste aktører fra 30 forskellige lande.

Omgivet af containerterminaler og skibe uden for vinduerne er omgivelserne perfekte for konferencens formål - nemlig at udarbejde en plan for, hvordan shippingbranchen de næste år udnytter det fulde potentiale af den maritime industri. Det forudses, at verdenshandlen kommer til at vokse støt de næste 10-15 år. I shippingbranchen forventes det, at denne vækst vil fordoble søtransporten fra 10 milliarder tons last om året i dag til 20 milliarder omkring 2030.

Med udsigten til vækst følger både udfordringer og muligheder, og som transportminister for en af verdens travleste havnebyer, stillede Tuck Yew Lui sig onsdag formiddag på scenen for at give et indblik i, hvordan man ser på fremtidens shipping i Singapore:

»Industrien for skibsfragt vil vokse. Det betyder, at shippingruterne vil blive mere fyldte end nogensinde før. Der er brug for nye shippingruter, men sandheden er, at der i mindst ligeså høj grad også er brug for massive investeringer i byer rundt omkring i verden. Jeg kan være bekymret for, om der vil være stor nok opmærksomhed på havnenes infrastrukturer,« siger transportministeren.

Derfor løfter han låget for, at havnene er et af de steder, man i Singapore har sit fokus:

»Jeg vil gerne give et indblik i, hvad vi gør i Singapore. Vi udvider vores havne, og vi investerer massivt i teknologi. Intentionen er at øge intentionen produktiviteten markant i Singapores havne. Vi investerer stort i at uddanne de folk, der arbejder på havnene, og vi arbejder på højtryk for at sikre både dem og havnene. Et af de spørgsmål, der optager mig meget, er, hvor vi skal opbevare og udvikle sikkerhedsudstyret på land ved en krisesituation,« siger han.

Det bakker den kinesiske viceminister for industri og informationsteknologi, Su Bo, op om:

»I de kommende år vil kinesisk shipping øge standarden for teknologi og kvalitet. Vi vil uddanne dygtige folk, der skal sikre, at vi er klar til at tage i mod de mange flere skibe, vi forventer vil sejle til og fra vores havne i fremtiden,« siger han.

Kina har nogle af verdens travleste havnebyer, og i følge viceministeren transporteres 85 procent af landets varer med skib.

For Tuck Yew Lui er Danmark med sin maritime historie et forbillede for et land som Singapore, der ikke har en ret mnage år bag sig inden for shipping.

»Danmark er en shippingnation, Singapore har haft respekt for i mange år. Det største skib er designet her i København, og det har ændret shippingindustriens ansigt udadtil over hele verden. Men når skibene bliver større, har man samtidig brug for større havne, når man bringer større mængder af last dertil. Vi skal sikre os, at de kan bære lasten og tage i mod den,« siger han.

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen er enig i, at infrastrukturen bliver et vigtigt fokusområde for at sikre, at man i verdens lande kan følge med shippingindustriens vækst:

»Verdensbefolkningen vil stige til 8 milliarder mennesker de næste 10 år, og det vil kræve masseinvesteringer i både infrastrukturen og i den maritime industri at følge med. Vi skal sikre, at virksomheder i shippingbranchen har gode muligheder for at være nytænkende,« siger han og tilføjer, at regeringer skal overlade det til shippingbranchen at stå for innovationen.

Senere i dag åbner A. P. Møller-Mærsks topchef,  Nils Smedegaard Andersen, op for sine tanker om både vækstmuligheder og risici for  Mearsk Line og for branchen generelt.