Verdens første boxer-diesel

Subaru sværger til boxermotorer, men de er ikke specielt økonomiske. Men nu skal de være mere stuerene med verdens første boxer-diesel, der skal fordoble salget.

Subaru lægger verden første boxermotor med diesel og turbo i sine modeller og håber på en fordobling af salget. Især stationcarversionerne er interessante, fordi en Subaru per definition er firehjulstrukket. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Folkevognen lærte folk i årtierne mellem 1950 og 1970, hvordan en boxermotor lyder. Konceptet med den smældende, liggende luftkølede motor, hvor stemplerne »bokser mod hinanden«, var almindeligt dengang, men fik af de fleste fabrikker dødsstødet under 70ernes energikriser. Boxeren var alt for tørstig. Samme skæbne overgik også Wankel-motoren.

Men både boxer og wankel overlevede i to nicher: Japanske Mazda adopterede tyske Wankels rotationsmotor og lagde den i flere af sine sportsvogne, mens landsmanden Subaru nu som før anvender boxermotor i sine biler.

Og nu gøres der noget ved tørsten. På forårets internationale biludstilling i Genève præsenterede Subaru en dieseldrevet turbo-boxermotor – angiveligt den første i verden.

På dieselolie kører Subaru Legacy eller Outback nu pludselig 17,9 km/l. Det sender modellerne ned i en mildere afgiftsklasse, og Subarus investorer tror, at den unikke boxerdiesel vil fordoble mærkets salg. Den ny motor er nemlig ikke alene økonomisk, men også bemærkelsesværdig støjsvag, magtfuld og fleksibel. Man glemmer hurtigt, man kører diesel.

Verdensnyheden er på to liter og yder 150 hestekræfter ved 3.600 omdrejninger i minuttet. Motorens drejningsmoment (evnen til at »stå op i pedalerne«) er på 350 Newtonmeter allerede ved 1.800 omdrejninger.

Det oliefyrede kraftværk lyder næsten som en symaskine og trækker rent hele spektret igennem med næsten ingen gearskift. Kun når man tramper pedalen ned, kan man fremprovokere lidt dieseltikken. Ellers arbejder maskinen helt vibrationsfrit.

Resultatet er vellykket; bilen kører virkelig godt og er rar til langtur. Fordi motoren ligger fladt og dermed dybere end normalt, får bilen et lavere tyngdepunkt, som gavner styreegenskaberne. Men hvad skal så al herligheden koste?

Som Legacy: 419.900 kr.

Som Outback: 454.200 kr.

Afhængig af måden at sammenligne på er dieselboxeren 16. – til 40.000 kr. dyrere end den hidtidige benzindrevne. Til gengæld får man mere udstyr i dieselen såsom partikelfilter, større varmeapparat, cruise control og alufælge.

Sikkerheden er tilgodeset med seks airbags, esc, antispin, permanent 50:50 firehjulstræk og fem stjerner i den australske NCAP crashtest.

Hidtil har Subaru årligt kun solgt 6.000 – 7.000 biler i Norden og Baltikum, men da markedets dieselandel er oppe på 50 procent, vejrer det lille mærke nu morgenluft med sin boxerdiesel; boxermotoren er blevet stueren.