Verden skal bruge en halv million nye piloter

Mens nyhedsbilledet i luftfartsbranchen har været præget af nedskæringer i SAS, Ryanairs kontroversielle forretningsmodel og piloters forringede vilkår, vokser efterspørgslen på piloter. Over de næste 20 år bliver der på verdensplan brug for over en halv million nye piloter.

Chefinstruktør Anna Kjær Thorsøe fra Center Air Pilot Academy i Roskilde Lufthavn har Lucas Leander på 25 år blandt sine elever. Han mangler få måneder af sin pilot-uddannelse, men kan se frem til gode muligheder for at få job. Foto: Liselotte Sabroe
Læs mere
Fold sammen

558.000. Så mange nye piloter bliver der brug for de næste 20 år ifølge den amerikanske flyproducent Boeing. Tallene er beregnet på baggrund af Boeings forventning om en udvidelse af den samlede globale flyflåde på 38.000 fly i perioden for at imødekomme flyselskabernes efterspørgsel. I Asien forventes der at blive brug for 226.000 nye piloter, men også i Europa bliver efterspørgslen på piloter massiv. Her forventes det, at flyselskaberne samlet set får brug for 95.000 nye piloter.

»Tallene er en afspejling af bestilte fly, så de holder fuldstændig,« siger Anna Kjær Thorsøe, der er daglig leder og chefinstruktør på Center Air Pilot Academy, som har hjemme i Roskilde Lufthavn.

Det er ikke ukendt i luftfartsbranchen, at efterspørgslen på piloter kommer til at stige de næste 20 år i takt med, at luftfartsselskaberne bestiller nye fly. Blandt andet udarbejder Boeing hvert år en ny prognose med langsigtede mål og forventninger, men ifølge Anna Kjær Thorsøe har luftfartsselskaberne ikke været interesseret i at fortælle historien om den massive stigning i efterspørgslen på piloter.

»De her tal og prognoser har været kendt i mange år, og det er noget, vi fortæller kommende elever, når vi har informationsmøder. Men selskaberne vil ikke ud med det, for de har haft travlt med overlevelse,« siger Anna Kjær Thorsøe og nævner SAS som eksempel.

»SAS har i flere år kun bekymret sig om at afskedige. Desuden arbejder den enkelte pilot meget mere og i længere tid. Man har altså kunnet strække forskellige elastikker og brugt dem, der var, i stedet for at ansætte nye,« siger hun.

Hos SAS medgiver kommunikationschef Trine Kromann-Mikkelsen, at dagsordenen i en lang periode har været tilpasning og fokus på omkostninger. Men også i SAS ser man et øget behov for nye piloter.

»Om fem-syv år vurderer SAS, at der kommer til at være betydelig pilotmangel på vores hjemmemarked, Skandinavien, og Europa. Manglen skyldes både større kapacitet i markedet og demografiudviklingen, hvor de ældre piloter er ved at nå pensionsalderen,« siger Trine Kromann-Mikkelsen.

Det handler dog i SAS i høj grad om at skifte ældre og dyre piloter ud med unge og billigere.

»Når SAS ansætter, så tager vi den omkostning (ca. 300.000 kr.), det er at skole til vores flytyper, men vi kræver så samtidig, at piloten bliver hos os i tre år. SAS investerer i piloter og uddannelsen af piloter – og det samme kan man ikke sige om mange lavprisselskaber, som kræver, at den enkelte selv betaler pay to fly, som man kalder det i branchen,« siger kommunikationschefen.

Hos Norwegian har det norske selskabs topchef, Bjørn Kjos, for længst erkendt, at overlevelse i luftfartsindustrien kræver et globalt udsyn. Derfor har Norwegian i dag baser i hele verden, og selskabet har over 200 fly i bestilling. Det kræver nye piloter, og ifølge den danske chefpilot Jan Herlev Christoffersen, som også er ansvarlig for rekruttering af nye piloter, begynder efterspørgslen at løbe fra udbuddet.

Problem at få erfarne kaptajner

»Der bliver ikke uddannet nok piloter i dag. Det begynder at blive problematisk at skaffe erfarne kaptajner. Det kan gå hen at blive meget problematisk for flyselskaberne i Europa, at vi simplethen ikke kan skaffe piloter nok – både erfarne og uerfarne,« siger Jan Herlev Christoffersen og tilføjer, at halvdelen af de styrmænd, der bliver ansat i Norwegian, kommer direkte fra flyveskolerne, hvilket ikke har været tilfældet tidligere.

Jan Herlev Christoffersen kom til Norwegian i 2008 og har været chefpilot siden 2010. Under sig har han cirka 1.300 piloter, som repræsenterer 22 forskellige nationaliteter. Over de næste 12 måneder skal han finde og ansætte 250 nye piloter.

Og mens Norwegian så småt mærker, at flaskehalsen snævrer ind, er problemet i Asien endnu større, hvilket er med til at lægge yderligere pres på de europæiske selskaber.

»Vi konkurrerer med Asien, hvor de ekspanderer helt voldsomt, og de kan slet ikke skaffe kaptajner nok. Specielt i Kina tilbyder man ekstremt høje lønninger for at lokke folk derud,« fortæller Jan Herlev Christoffersen.

Norwegians flåde består i dag af 81 fly – heraf tre Dreamlinere. Selskabets flyordre er på 266 fly, inklusive fem Dreamlinere. Med stor satsning på oversøiske ruter og baser i hele verden har Norwegian ligesom de fleste andre selskaber brug for nyuddannede piloter, som ser branchen med globale briller og har mod på at arbejde i hele verden.

»Man skal synes, det er spændende at komme ud at se verden. Hvis man bor i Billund og tror, man skal starte sin karriere i Billund og slutte sin karriere i Billund, så slår det fejl. Alle må først ud i verden for så at komme tilbage, når man har fået tilstrækkelig erfaring,« siger Jan Herlev Christoffersen.

Det er ikke kun piloter, der bliver efterspørgsel på, når verdens samlede flyflåde vokser. Ifølge Boeings prognose bliver der brug for 609.000 nye flymekanikere over de næste 20 år.