Venturefonde går uden om nye IT-virksomheder

I modsætning til de glade dage omkring årtusindeskiftet, hvor dotcom-boblen var på nippet til at briste, fravælger venturefondene i dag ofte startup-projekter, når det handler om IT-virksomheder.

Foto: Bax Lindhardt. Danske venturefonde kaster i stigende grad deres penge efter etablerede IT-selskaber frem for de rene start-ups.
Læs mere
Fold sammen
Venturefonde lærte noget af dotcom-boblen. Det indikerer en undersøgelse fra Vækstfonden, der stiller skarpt på, hvilke investeringsmønstre der er - og hvordan de har ændret sig - når det kommer til at investere i IT-virksomheder.

Noget tyder i hvert fald på, at venturefondene blev skræmt af IT-boblen, der blev pustet op i årene op til årtusindeskiftet i forbindelse med, at alle ville med på internet-vognen. Vækstfonden har analyseret ventureinvesteringerne i danske IT-selskaber hen over årene, og når det kommer til investeringerne i årene omkring årtusindeskiftet, fra 1999 til 2001, så var 48 procent af virksomhederne inaktive efter fire år, og kun fem procent havde nået en omsætning over 25 millioner kroner.

Ser man på situationen for virksomheder, der fik venturekroner i perioden 2005 til 2007, så er billedet helt anderledes. Her var det kun 19 procent, der var inaktive efter fire år, mens hele 12 procent havde nået en omsætning på over 25 millioner kroner.

Forskellen skyldes ifølge Vækstfonden ikke, at der er sket et hop i kvaliteten. Vækstfonden mener i stedet, at venturefondene efter en stribe hårrejsende oplevelser i forbindelse med dotcom-kollapset valgte at skifte stil, så de valgte at skifte fokus fra de helt nystartede projekter til de lidt mere etablerede. Men der er også andre forklaringer.

»De teknologiske fremskridt inden for IT har betydet, at virksomhederne kan komme længere på egen hånd, inden der bliver behov for yderligere kapital i form af venturekapital. Det har givet ventureinvestorerne mulighed for at investere i mere modne virksomheder end tidligere,« konkluderer Vækstfonden i analysen og tilføjer:

»Samtidig stiller ventureinvestorerne også højere krav end tidligere, hvor det populært sagt var muligt at rejse kapital på baggrund af en simpel PowerPoint-præsentation. I dag skal der efterspørgsel i markedet samt omsætning til at bevise, at virksomheden reelt har mulighed for at vokse sig til at være en international aktør.«

Derudover er venturekronerne i højere grad gået til virksomheder, der fokuserer på hardware frem for software. Sidstnævnte er dog stadig den største størrelse med 48 procent af investeringerne, mens hardware står for 35 procent, handel otte procent og »andet« ligeledes otte procent.