Venturebranche jubler over historisk stærke iværksættere

De danske ventureselskaber investerer igen stort i nye virksomheder. Kvaliteten blandt iværksætterne har aldrig været højere, lyder det fra to af branchens største aktører.

Morten Strunge tjente sin formue ved at skabe Onfone og sælge mobilselskabet til TDC. I dag etablerer han løbende nye virksomheder. Seneste har han skabt portalen for e-bøger Mofibo, som allerede inden den gik i luften modtog venturekapital. Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En boblende optimisme gennemsyrer den danske del af venturebranchen, der igen investerer i nye og ambitiøse iværksættere.

I 2. kvartal 2013 foretog de danske ventureselskaber, som har medvirket i kvartalsopgørelsen, investeringer for 436 mio. kr., hvilket er det højeste niveau i et kvartal siden finanskrisens indtog.

Det viser den seneste kvartalsanalyse fra Vækstfonden og DVCA, der er brancheforening for venture – og kapitalfonde i Danmark.

»Der har været grøde i branchen i lang tid, men nu sker der for alvor noget,« forklarer Jannick Nytoft, der er adm. direktør i DVCA.

Han hæfter sig samtidig ved den store optimisme hos venturefondene, hvor mere end halvdelen af de danske ventureselskaber forventer at investere mere i det kommende kvartal. Ingen af fondene svarer, at de vil investere mindre.

Han vurderer, at flere unge, håbefulde iværksættere kan se frem til investeringer, og henviser til, at der i øjeblikket er særlig stor interesse i at investere i de helt nye virksomheder i den såkaldte seed-fase samt de virksomheder, der står over for en ekspansionsfase.

I seneste kvartal gik næsten 40 pct. af den investerede kapital til helt unge virksomheder i seed-fasen, hvilket ligeledes er det højeste niveau i en årrække. Traditionelt har virksomheder i det meget tidlige stadie haft det vanskeligt, da en højere risiko naturligt følger med her.

Forklaringen er ifølge venturefondene selv, at de over 3.000 virksomheder, som henvender sig til de danske venturefonde, i løbet af et år ganske enkelt er af en højere kvalitet. Forretningsmodellerne er skarpere, og tilpasset de krav, som gør dem attraktive for ventureinvesteringer.

»Deal flow’et (virksomheder der præsenterer deres forretningsidé, red.) er råstoffet, som vores succes afhænger af. Det er blevet stærkere de seneste tre til fire år. Flere virksomheder har kvaliteten og potentialet til at skalere globalt, og det gør os i branchen i godt humør,« siger Gregers Kronborg, der er ledende partner i Northzone Ventures.

Han peger på, at Northzone i højere grad investerer i de tidlige faser end tidligere, da ambitiøse virksomheder kan komme ud på de internationale markeder langt hurtigere. Derfor er det vigtigt at være med fra begyndelsen, ellers kan det vise sig at blive for dyrt at købe sig ind efterfølgende.

Serieiværksætterne kommer

Kollegaerne i Seed Capital oplever også en høj grad af optimisme.

»Vi oplever et bedre dealflow end nogensinde før. Vi kommer i år til at foretage et sted mellem 15 og 16 investeringer i år, hvilket er i den høje ende,« forklarer Ulla Brockenhuus-Schack, der er adm. direktør i Seed Capital.

Hun peger på, at de iværksættere, som i dag tropper op på hendes kontor for at præsentere deres forretningsidé og strategi er længere fremme end tidligere. De har typisk en beta og har allerede de første kunder på hånden. Og så er holdet bag virksomheden typisk stærkere end tidligere. Ulla Brockenhuus-Schack forklarer, at bare i år har selskabet investeret i fem virksomheder, der er etableret af serieiværksættere, og dermed har omfattende erfaring og et netværk fra tidligere iværksætterprojekter.

Nemmere adgang

En af de virksomheder, der har modtaget kapital i år, og som er etablerede af erfarende folk, er Mofibo.

Bag virksomheden står Morten Strunge, som var den bærende kraft bag mobilselskabet Onfone, og med Mofibo vil han nu sammen med et erfarent hold skabe en pendant til musikportalen Spotify, der i dag har succes på flere internationale markeder. I det her tilfælde er det dog e-bøger, som er varen.

Morten Strunge og Mofibo modtog kapital fra Seed Capital tidligere i år, allerede før portalen gik i luften.

»Jeg er privilegeret af at have prøvet det her før, og det betyder, at det i dag er langt nemmere for mig at få taletid. Med Onfone var det en sejr bare at få et møde,« siger han.

Flere af de ledende kræfter i Mofibo har ligeledes været med i større iværksætterprojekter, hvilket har været et plus i dialogen med potentielle investorer. Derudover forklarer Morten Strunge, at der er enormt fokus på, hvor skalerbar forretningsmodellen er, og hvordan strategien er i forhold til at angribe markedet. Ifølge Morten Strunge handler det også om, at være på forkant i forhold til investorerne.

»Det er vigtigt at indlede dialogen i god tid og ikke først, når man skal bruge pengene. Vi taler allerede nu med potentielle investorer til en ny investeringsrunde på trods af, at det først er relevant om cirka et halvt år. Det handler om at fortælle, hvordan det ser ud for os nu, og hvordan vi forventer, at det kommer til at se ud i fremtiden. Hvis man så om et halvt år kan vise, at det er gået, som man forventede, skaber det troværdighed. Troværdighed er helt afgørende i forhold til at hente investeringer,« fortæller Morten Strunge.