Venstrefløj i lokal håndboldklub vil skabe global online-auktion

Med online auktioner vil to unge iværksættere støtte både sportsklubber og velgørenhed. En millionindsprøjtning skal nu udvikle konceptet og sende det til udlandet som det første af sin slags.

Foto: Claus Fisker. Thomas Pedersen (th) og Søren Nørgård fra virksomheden Team Auction
Læs mere
Fold sammen

Det er ikke kun points, man kæmper om i landets lokale sportsforeninger. At skaffe penge i klubkassen kan også koste sved på panden, og det har venstrefløj fra håndboldklubben Lemvig-Thyborøn, Søren Nørgård, selv måtte sande.

For potentielle sponsorer overstiger omkostningerne nemlig ofte udbyttet, men som svar på udfordringen fik Søren Nørgaard en ide, der skulle blive til auktionsvirksomheden TeamAuction.

»Jeg har altid drømt om at starte noget op, og så fandt jeg muligheden her. Men jeg havde ikke den helt store erfaring,« siger Søren Nørgård, som i dag er landechef for virksomhedens danske afdeling.

Han kontaktede derfor sin fætter, Thomas Pedersen, som foruden en fortid i håndboldklubben Team Tvis Holstebro står bag en række virksomheder. Sammen stablede de TeamAuction på benene, der med en online auktionsplatform tilbyder sponsorerne en ny måde at få værdi for deres støtte.

Her kan virksomheder donere varer for produktionspris, og som de måske alligevel har i overskud. Det samme kan klubber og sportsfolk selv, og produkterne på auktionssiden tæller alt fra vaskemaskiner og gavekort til spillertrøjer og en af Thomas Bjørns golftasker.

Når vinderen af en auktion dernæst køber varen til under udsalgspris, gør vedkommende både en god handel og støtter et velgørende formål. Samtidig bliver sponsoren eksponeret billigt på en række kanaler og får kontakt til nye potentielle kunder.

Alene på TeamAuctions hjemmeside ses produkterne - og dermed sponsorerne - i øjeblikket af mere end 100.000 besøgende hver måned, på Facebook af 27.000 følgere. Dertil kommer både køberes, klubbers og virksomheders egne netværk, hvor historien om den velgørende handling og gevinst ofte bliver spredt.

»Målet er selvfølgelig, at vi skal tjene penge og være en forretning. Men vores formål er også at hjælpe sport og velgørenhed med at samle penge ind. Og det føles også godt at have den tvist på sin forretning. At pengene når derud og betyder noget for de, der modtager dem.«

Selv tjener TeamAuction penge på processen ved at tage et gebyr af hammerslaget. Oftest mellem 10 og 30 pct., ifølge Thomas Pedersen, som i dag er virksomhedens adm. direktør.

Pengene går blandt andet til design, markedsføring og drift af platformen, og gebyrets størrelse afhænger af, hvor stort et arbejde TeamAuction har lagt i den pågældende auktion. Virksomheden tilbyder nemlig en række tilkøbsmuligheder for sponsorerne. Og den model ser ud til at virke.

»På 12 måneder er det lykkedes os at samle over syv mio. kr. ind, og til næste år opererer vi med at nå 20 mio. kr. alene i Danmark,« siger Thomas Pedersen og understreger, at størstedelen af pengene går til klubberne, og at der ikke er skjulte gebyrer for køberne.

På baggrund af succesen har TeamAuction i dag 20 ansatte, en støt voksende omsætning og er nomineret til bedste nye e-handelsvirksomhed af Dansk Internet Handel.

Virksomheden er placeret i Holstebro, men er efterhånden repræsenteret i sportsklubber over hele landet. Med hjælp fra både tidligere og nuværende sportsfolk har TeamAuction trods sin korte levetid også haft held til at udvide konceptet til både Tyskland, Sverige, Norge og Polen.

Den hastige vækst er sket organisk, og det har vakt interesse hos investorerne, som med otte mio. kr. nu vil fremskynde konceptets internationale potentiale. Pengene kommer fra venturefonden SEED Capital og investeringsfonden Nupark Accelerace Invest, der ligesom TeamAuction holder til i Holstebro.

Sammen med den nye kapitalindsprøjtning skifter TeamAuction snart navn til Odendo, og planen er at modne konceptet i Spanien og Portugal, før virksomheden inden for to år drager videre til både England og USA.

»Velgørenhed er vanvittigt stort i de lande, og der findes ikke et lignende koncept endnu. Men det kan der jo komme, så derfor har lidt travlt med at nå derover, før andre får øjnene op for det,« siger Thomas Pedersen.

Hvor han og Søren Nørgård indtil nu har kørt auktionsvirksomheden ved siden af andre projekter, dedikerer begge derfor i dag deres fulde tid til TeamAuction. Eller som Thomas Pedersen udtrykker det, er de gået fra at spille med venstre hånd til at bruge den højre.

Med erfaringen fra platformen i Danmark er Thomas Pedersen dog fortrøstningsfuld, om end det store spring til udlandet ikke nødvendigvis bliver let.

»Modsat mange andre virksomheder, skal vi ikke alene forene to, men tre interessenter. Kunden, klubben og virksomheden. Min bekymring kan være, om vi evner at løbe alle tre i gang i udlandet, men gør vi først det, får vi også et endnu større momentum,« siger Thomas Pedersen.