Venstre afviser flere penge til metroentreprenør

Ender en tvist med en regning til det offentligt ejede metroselskab afviser Venstre at poste flere penge i projektet. Enhedslisten vil have hurtig afklaring af det økonomiske slagsmål. Italiensk kæmpeentreprenør tier om kravet, men vurderer, at pengene kommer i kassen.

Arkivfoto: Metrobyggeri ved Sønder Boulevard. (Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Hverken Venstre eller Enhedslisten står i første omgang klar med ekstra penge til byggeriet af Cityringen, hvis det ender med, at Metroselskabet skal betale kæmperegning til Copenhagen Metro Team, der står for at opføre den nye ringlinje.

I dag kan Berlingske fortælle, at CMT budgetterer med et tilgodehavende på 154 millioner euro eller godt én milliard, hvor af en størstedelen ifølge entreprenøren relaterer sig til et krav mod Metroselskabet, der kom frem tilbage i december.

Dengang orienterede Metroselskabet sine ejere i form af staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. CMTs chief operating officer, Sigurd Nissen-Petersen, fastslår over for Berlingske Business, at der er en regning for et større arbejde med at forstærke ydervæggene på metroskaterne, der skal betales.

»Nogen skal betale den ekstraregning, og nu må vi have afklaret, om det bliver Me­tro­sel­skabet eller CMT. Det vigtige er, at arbejdet fortsætter, og tvisten kører sideløbende. Vi mener, vi har dokumenteret det her på fornuftig vis,« siger han.

Men uanset udfaldet af tvisten afviser Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), at Folketinget skal sætte penge af til en eventuel merudgift.

»Indtil videre er det jo hypotetisk, hvordan det ender, men vi står ikke klar med flere penge til det projekt, det er helt sikkert. Vores forventning er, at det bliver holdt inden for budgettet,« siger han.

Samme toner kommer fra transportordfører i Enhedslisten Henning Hyllested. Han ser gerne, at der kommer en hurtig afklaring af tvisten, men han er meget tvivlende over for, om der kan findes yderligere midler til opførelsen af Cityringen.

»Det bør simpelthen ikke kunne ende med, at der skal betales flere penge. Det bliver stort set umuligt at finde de penge. Vi har diskussioner om Togfonden (politisk aftale om investeringer i jernbaneprojekter), hvor man mener, at der ikke er penge. Men vi kan ikke have den her usikkerhed, så tvisten må afklares lynhurtigt,« siger Henning Hyllested (Ø).

Det er endnu uvist, hvornår tvisten ventes afsluttet, men i yderste konsekvens kan det ende med en retssag. Metroselskabet regner umiddelbart med at afvise CMTs krav, som de mener er udokumenteret. På den anden side står CMT fast på, at de har et tilgodehavende hos selskabet.

Tavse italienere

Den store finansielle muskel bag opførelsen af Cityringen hedder Salini-Impregilo. De har 99,9 procent af aktierne i CMT og spiller dermed en central rolle i forhold til kravet, der ifølge CMT, skal dække ekstraudgifter, som lå uden for de oprindelige planer.

Berlingske Business har mandag spurgt Luigi Vianello, som er talsperson for den italienske byggemastodont om selskabets syn på kravet, og om man er enig med Metroselskabet i, at det stadig er et »udokumenteret krav«. Han er dog endnu ikke vendt tilbage på Berlingskes henvendelse.

I årsrapporten for Salini-Impregilo fremgår det dog, at selskabets jurister har taget stilling til, om ekstraudgifterne kan hentes hjem fra den danske bygherre.

»Disse omkostninger  (ekstraudgifter som CMT mener at have red.) er blevet taget op til overvejelse i evalueringen af det igangværende arbejde, og koncernens juridiske rådgivere finder en tilbagebetaling sandsynlig,« lyder det i rapporten.

Den økonomiske strid ventes ikke at have nogen betydning for Cityringens åbningstidspunkt juli 2019.