Velkommen til algoritme-økonomien

Data er kun en råvare. Det er algoritmer, softwarens hjerne, der forædler og giver værdi.

Peter Søndergaard Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Big data er tidens hovedhype, men de enorme mængder af information er i sig selv ikke specielt værdifuld. Det mener Peter Søndergaard, en af topfigurerne hos det amerikanske analysefirma Gartner.

»Data er det 21. århundredes olie. Men olie er noget sort, klæbrigt stads, indtil nogen laver det om til brændstof. På sammen måde er data ikke særlig intelligent, medmindre man har algoritmer, der fører til konkrete handlinger med værdi.«

En algoritme er hjernen i et stykke software. »Det en formel, omsvøbt af softwarekode. Det er som en opskrift, hvor man sætter forskellige ting sammen for at få et bedre resultat end ingredienserne hver for sig,« forklarer Peder Søndergaard.

Googles hemmelige ingredienser

I de fleste tilfælde er opskriften hemmelig, som det er tilfældet med verdens mest brugte algoritme, søgemaskinen Google. Formlen, Google bruger til at præsentere søgeresultater, er i sin enkleste form virksomhedens produkt og forretning. Derfor er algoritmens sammensætning lige så hemmelig som opskriften på Coca-Cola. Når virksomheder giver sig i kast med big data, er det derfor vigtigt at kende betydningen af algoritmer.

»Der findes allerede en masse algoritmer derude, og mange af dem er foreløbig relativt primitive. Men det vil ændre sig, efterhånden som alle virksomheder begynder at bruge og behandle data. I en verden, hvor alle er teknologivirksomheder, vil algoritmen definere værdien i virksomheden, en algoritme-økonomi,« forudser Peter Søndergaard.

Finanssektoren er en af de erhvervsgrene, og Peter Søndergaard nævner Saxo Bank som et avanceret dansk eksempel. Her analyserer man kunders succesrige handler, hvorefter de operationelle konklusionern bliver delt med samtlige kunder. »Det er en intelligent måde at sprede viden på – en crowdsourcing blandt kunderne«

Ukrainere er bedre

Bortset fra finansbranchen er Danmark ikke godt med, når det gælder big data og den gryende algoritmeøkonomi. Det mener Mogens Nørgaard, der er direktør i Fair & Square, som leverer konsulentydelser om big data.

»Man er meget længere fremme i USA, men også i for eksempel Sverige, hvor mange danske big data-eksperter i øjeblikket arbejder. Jeg ved, at Oracle ikke sælger ret meget big data-teknologi i Danmark, og når det er tilfældet, er det som regel til datterselskaber af udenlandske virksomheder.”

Lederne i danske virksomheder har en del af skylden for efterslæbet, men det hænger også sammen med kvaliteten i arbejdskraften, mener Mogens Nørgaard.

»Undervisningssystemet er gået kraftigt ned ad bakke. Vi kan få polske programmører, der er dygtigere også til projektledelse. Selv ukrainere er bedre. De danske uddannelser er ikke skrappe nok i deres krav, og ofte svarer undervisningen ikke til, hvad der er brug for,« forklarer han.