Velgørenhed kan sætte virksomheden i et dårligt lys

Det kan give flere kunder i biksen, når en virksomhed markedsfører sig på at donere goder eller penge til velgørenhed. Men metoden kan give bagslag.

Røde Kors modtagecenter i det nedlagte sygehus i Helsingør Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Man kan købe en plyspanda i Fætter BR og støtte WWF Verdensnaturfonden, købe kildevand i Søstrene Grene og støtte Røde Kors, købe sko hos Toms og donere et par sko til et barn og købe underbukser hos Themanpack.dk og dermed sende 26,3 procent af overskuddet til Kræftens Bekæmpelse.

Hvis man gerne vil støtte velgørenhed, når man handler, er der efterhånden mange produkter at vælge imellem, og for virksomhederne kan det være en god forretning at arbejde med kundernes samvittighed.

Også på iværksætterscenen har aktørerne fået øjnene op for at støtte en god sag og samtidig tjene penge. Men ifølge Dansk Iværksætterforenings formand, Christian Walther Øyrabø, er det ikke uden risiko at etablere en virksomhed på ryggen af et velgørende formål.

»Jeg er ikke modstander af, at virksomheder tjener penge på at støtte velgørenhed, men jeg tror, mange kan blive enige om, at de kan overskride en grænse, hvor det kan blive smagløst. Der er en fin balancegang mellem at støtte en god sag, fordi man har et godt hjerte, og at støtte en god sag, fordi man er kynisk og udelukkende vil tjene penge,« siger Christian Walther Øyrabø.

Pas på sorte får

Især blandt iværksættere er der ifølge Christian Walther Øyrabø en tendens til at kopiere forretningsideer. Så hvis én virksomhed opnår succes med at donere overskud til velgørenhed, resulterer det i, at flere springer med på bølgen. Og hvis ikke alle virksomhederne er lige reelle, kan det ramme de resterende.

»Pludselig bliver det en tendens, at hvis man vil tjene nogle hurtige penge, skal man bare aflevere noget til en god sag, og så kører det. Men virksomhederne kan risikere, at kunderne begynder at se negativt på dem, fordi de driver virksomhed på at donere penge til en sag,« siger Christian Walther Øyrabø og tilføjer:

»Organisationerne vil selvfølgelig gerne have støtte, men det kan ske, at de pludselig har 50 iværksættere, der sender dem penge, og måske er der 40 af dem, der gør det godt. Men hvis der kommer én grådighedshistorie, hvor en eller anden virksomhedsejer stikker pengene i egen lomme, kan det gå ud over dem alle og i sidste ende også den organisation, de støtter.«

Historien skal hænge sammen

Eva Kistrup har sin egen kommunikationsvirksomhed og arbejder især med startups, og hun er enig i, at virksomheder skal være forsigtige, hvis de baserer deres forretning på et velgørende projekt.

»Det er en smuk tanke, og der kan ligge meget god markedsføring i at knytte sin forretning til en sag, der betyder noget for målgruppen. Men der skal være en god grund til, at man støtter den pågældende sag, og historien bag skal virkeligt hænge sammen. Hvis virksomheden gør det af sit gode hjerte, kan det være fint, men hvis grundlaget er, at det er god markedsføring, begiver man sig ind i en gråzone,« siger Eva Kistrup og peger på endnu en risiko ved velgørenhed:

»Det kan være svært at finde en investor til en nyetableret virksomhed, hvis investoren kan se, at en betydelig del af overskuddet er rettet mod velgørenhed. Og hvis virksomheden ikke kan følge med mængden af handler eller ikke kan give så meget af overskuddet som forventet, kan kunderne hurtigt miste troen på konceptet.«