Velfærdsteknologi mødes med stor skepsis

Både borgere og kommunale medarbejdere er i stigende grad skeptiske over for indførelsen af velfærds­teknologi til personlig pleje og omsorg.

Foto: Søren Bidstrup. Virksomheden Incura har udviklet intelligent træningsudstyr, der gør det muligt for borgerne at træne hjemme, mens fysioterapeuter og sundhedsplejesker kan følge deres udvikling digitalt.
Læs mere
Fold sammen

I takt med at velfærdsteknologien bliver mere og mere udbredt, vokser modstanden blandt forbrugerne og dem, der skal anvende teknologien som en del af deres daglige arbejde.

Mens alle de pragmatiske argumenter er på plads, viser Rambølls årlige undersøgelse »IT i praksis«, at danskernes modstand overfor videokonsultationer, vasketoiletter og støvsugerrobotter er større i år end tidligere.

Andelen af danskere, som er »helt eller delvist uenige« i, at det er acceptabelt at anvende velfærdsteknologi inden for personlig pleje og omsorg, er vokset for tredje år i træk og tæller nu 38 procent af befolkningen. Hvor tilslutningen de seneste fem år har været svagt faldende, er modstanden altså vokset.

Manglende accept er en barriere

Skeptikerne findes især blandt dem, der er over 60 år. Det er samtidigt dem, der i størst omfang har udsigt til at blive berørt af de velfærdsteknologiske løsninger.

Ifølge leder for Region Hovedstadens Center for Velfærdsteknologi, Charlotte Kira Kimby, er resultaterne dog primært et udtryk for en generel skepsis over for ny teknologi.

»Jeg er ikke i tvivl om, at bekymringen og skepsissen vil forsvinde om nogle år, når vi er lidt længere fremme i udviklingen, og vi har nogle teknologier, der har vist sig at give gevinst. Men endnu er det stadig lidt utydeligt, fordi vi kun er ved at tage hul på anvendelsen,« siger Charlotte Kira Kimby.

Udviklingen kan dog komme til at trække ud. Undersøgelsen peger nemlig også på, at borgernes manglende accept af teknologien er den største forhindring i forhold til at realisere potentialerne ved velfærdsteknologi.

Lige efter kommer de kommunale medarbejderes manglende accept som den næststørste barriere, vurderer de adspurgte kommunale digitaliserings- og IT-chefer.

Det, mener Charlotte Kira Kimby igen handler om, at også personalet skal vende sig til og forstå potentialerne i den nye teknologi.

Hun bakkes op af projektchef Gunhild Sander Garsdal, der peger på, at der traditionelt set ikke har været anvendt teknologiske løsninger på sundhedsområdet.

»Mange af dem, der arbejder i branchen, gør det, fordi de gerne vil have kontakt med borgeren. Det, de kommer med, er sig selv, og nu skal de så til at arbejde med, at de også kommer med noget teknologi. Det er et mindset, der skal ændres,« siger Gunhild Sander Garsdal.