Vejfirma gik over stregen

LKF Vejmarkering og Eurostar Danmark gik sammen for at byde på en opgave med at lave hajtænder og andre vejmarkeringer over en stor del af landet. Men virksomhedernes samlede bud var ulovligt, har Konkurrencerådet netop afgjort.

LKF Vejmarkering og Eurostar Danmark må ikke gå sammen om at byde på vejopgaver. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen

Man kan komme voldsomt i klemme, hvis man tjener penge på at lave hajtænder og andre vejmarkeringer. Det må LKF Vejmarkering a/s og Eurostar Danmark a/s sande.

De to virksomheder gik sammen om at byde på en opgave med vejmarkeringer i Syddanmark, Sjælland og Hovedstaden, men det har Konkurrencerådet netop sagt var ulovligt. Virksomhederne skal derfor opsige aftalen, og sagen er sendt videre til bagmandspolitiet for at se, om der direkte skal rejses en straffesag.

Udbuddet foregik i 2014, og de to virksomheders samlede bud var på 34 mio. kr. De to virksomheder er henholdsvis den største og næststørste på området herhjemme, og de gik sammen om at byde på opgaven via Dansk Vejmarkerings Konsortium. Men virksomhederne kunne uden problemer have budt på opgaven hver for sig, lyder det fra Konkurrencerådet.

»Sagen handler om et konsortiesamarbejde. De to største virksomheder inden for vejmarkering er gået sammen om at byde på en opgave for Vejdirektoratet, selvom de hver især kunne løfte opgaven og derfor var konkurrenter. Dermed har virksomhederne overtrådt konkurrenceloven,« siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

»Det kan bidrage til at styrke konkurrencen, hvis virksomheder sammen byder på en opgave, de hver for sig er for små til at løse. Omvendt vil et konsortie være ulovligt, hvis virksomhederne hver især vil kunne byde på opgaven, og samarbejdet i øvrigt ikke giver væsentlige effektivitetsfordele,« siger Agnete Gersing.