Ved du, hvad vi stemmer om?

Endnu en informationskampagne i forbindelse med folkeafstemningen 3. december er i gang. Denne kampagne tager fat om nældens rod: Hvad handler det helt præcist om? PrimeTime Kommunikation og Stupid Studio har eksekveret.

Foto: Morten Stricker.
Læs mere
Fold sammen

Den 3. december skal danskerne stemme om retsforbeholdet i EU, men hvad er det egentligt, det går ud på?

Det skal en informationskampagne fra Folketingets EU-Oplysning gøre alle danskere klogere på, så vi bliver helt klar over, hvad et ja eller nej i stemmeboksen betyder.

Det er en kampagne, som PrimeTime Kommunikation er blevet udvalgt til at stå i spidsen for. Det skriver Markedsføring.dk.

Stupid Studio har leveret hele den digitale platform, konceptet hertil, grafikken, manuskript til filmen, animation, grafikker til kampagne-eksekveringen etc., hvilket du kan læse meget mere om her.

- Vi er stolte af at skulle varetage en så vigtig opgave for Folketinget og dermed bane vej for, at alle stemmeberettigede borgere kan gå til valg på et oplyst grundlag. God kommunikation handler for os om at gøre det komplicerede enkelt, og den filosofi ligger til grund for kampagnen, fortæller Peter Sterup, adm. direktør hos PrimeTime Kommunikation.

- EU og den kommende afstemning er omgærdet af en vis kompleksitet, som i mange tilfælde står i vejen for nødvendig informationssøgning. Derfor har vi valgt at pakke kampagnen ind i et simpelt og fængende pay-off, som via forskellige kanaler skal dirigere trafik til EU-Oplysningens digitale platform, hvor man som borger kan blive klogere på afstemningen, fortsætter han.

PrimeTime har stået for at udarbejde kampagnens kommunikations- og mediestrategi med tilhørende budskaber og et overordnet pay-off.

Kampagnen er båret af et grafisk univers med både annoncer, video og animerede bannere, som primært bliver rullet ud digitalt og i udvalgte printmedier.

Et venligt puf

”Ved du hvad?”, starter budskabet i informationskampagnen, som går i luften den 12. november, og Pay-off’et spiller på den simple præmis, at mange mennesker af logiske årsager ikke ved præcis, hvad et ja eller nej den 3. december vil resultere i.

Den legende tone og det let provokerende sprog vækker, ifølge Folketinget, beskuerens interesse og giver et venligt puf i retning af informationssøgning:

- Vores primære opgave med denne informationskampagne er at formidle neutralt om folkeafstemningen, så alle stemmeberettigede borgere kan gå til afstemning på et informeret grundlag. PrimeTime er valgt, fordi vi mener, de kan koble effektfuld kommunikation med samfundsforståelse, siger Iben Tybjærg Schacke-Barfoed, koordinator i Folketingets EU-Oplysning.

- Budskaberne, vi har udviklet sammen, er simple, men forhåbentlig iøjnefaldende, og vi håber, at vi derved kan få formidlet til danskerne, hvor de kan finde information, som ikke er præget af politisk stillingtagen, fortsætter hun.

Taktisk set er målet med kampagnen at få stemmeberettigede danskere til at besøge Folketingets EU-Oplysnings kampagneside www.GivMigSvar.nu, hvor man kan finde relevante informationer og sætte sig grundigt ind i folkeafstemningen d. 3. december. Skriver Markedsføring.dk.

GivMigSvar.nu er i luften nu, og annoncekampagnen starter den 12. november.

Andre også i luften

Kampagnen fra Folketingets EU-oplysning er langt fra den eneste, der kører i forbindelse med folkeafstemningen, og intet tyder på, at danskerne vil blive under-informeret op til den 3. december.

Ja- og nej-partierne er så småt begyndt at rasle med kampagne-sablerne, mens en kampagne fra Justitsministeriet og Udenrigsministeriet skal sikre en høj valgdeltagelse. Den kampagnen afvikles umiddelbart op til folkeafstemningen, og vil primært være synlig på print, web-tv og Facebook og håndteres af reklamebureauet We Love People.

Dertil kommer en anden oplysningskampagne, fra regeringen, der fortæller om fordele og ulemper ved at sige ja-nej, og til at løse den opgave er Radius valgt som lead, 1508 skaber sitet, MEC laver medieplanen, mens Chimney håndterer filmdelen.

Herunder ses filmen for EU Oplysningen, som er skabt af Stupid Studio.