Varmt sommervejr booster Unilevers salg af is

Foto: JOHN THYS. Unilevers hovedkontor i Rotterdam.
Læs mere
Fold sammen

Den hollandsk-britiske koncern Unilever oplever vækst i andet kvartal helt i tråd med forventningerne, da en varm sommer i resten af Europa har bidraget til et godt salg af både Ben & Jerry's- og Magnum-is.

Det fremgår af koncernens regnskab for andet kvartal.

Den underliggende omsætning steg med 3 pct., hvor analytikerne ifølge Bloomberg News ventede 2,5 pct.

Væksten var en smule højere end de 2,9 pct. i første kvartals. Salgsvolumen i perioden var uændret, og salgsvæksten kan tilskrives prisstigninger på 3 pct.

»Vi venter stigende vækst i andet halvår drevet af udfasningen af vores innovationsplaner og øget prioritering vores brand- og marketingsinvesteringer«, siger den administrerende direktør, Paul Polman.

Omsætningen i andet kvartal 2017 landede på 13,7 mia. euro, og bruttomarginen steg med 40 pund til 43,1 pct.

Den underliggende indtjening per aktie steg i det første halve år med 14,4 pct. til 1,13 euro inklusive en positiv valutapåvirkning på 2,6 pct.

Nettooverskuddet i første halve år af 2017 landede på 3317 mio. euro, hvilket er et godt stykke højere end første halve år af 2016, hvor resultatet lød på 2710 mio. euro.