Varemærker i voldsom vækst

Teknologibranchen er hot. Sådan lyder den korte konklusion efter et blik på listen over de varemærker, der er vokset mest i værdi det forgange år. Se hvilke varemærker, der har klaret sig bedst.

Med en værditilvækst på 32 procent er Apple-brandet i dag 83,153 millioner dollars værd. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Teknologi, finans og øl. Er du beskæftiget med et af de tre nævnte områder er der stor sandsynlighed for at dit varemærke kan få vind i sejlene.

Det er hvert fald de tre sektorer, der er mest repræsentere på listen over de varemærker, der har oplevet mest værditilvækst det forgange år.

Det viser Brandz-listen, en undersøgelse researchvirksomheden Millward Brown foretager årligt, hvor man måler værdien af verdens største varemærker.

Varemærkevækst på 80 %

Det blev endnu engang Google, der løb med pladsen som verdens største brand, men tager man vækstbrillerne på, ser listen anderledes ud.

Her er det Samsung, den koreanske teknologigigant, der ligger som ubestridt etter med en vækst i varemærkeværdien på hele 80 procent.

Samsung er dog ikke alene til at repræsentere sin branche, da hele ti af de virksomheder, der findes på top 20-listen over varemærkevækst er teknologibaserede.

Finanssektoren er dog også godt repræsenteret med fire virksomheder, mens tre af de vækst-ivrige brands tilhører øl-producenter.

Top 20 over varemærkerne med mest vækst:

  1. Samsung. Vækst: 80 &. Brandværdi: 11,351 mio. dollars.
  2. Baidu. Vækst: 62 %. Brandværdi: 9,356 mio. dollars.
  3. MasterCard. Vækst: 57 %. Brandværdi: 11,659 mio. dollars.
  4. Next. Vækst: 54 %. Brandværdi: 2,569 mio. dollars.
  5. Visa. Vækst: 52 &. Brandværdi: 24,833 mio. dollars.
  6. HP. Vækst: 42 %. Brandværdi: 39,717 mio. dollars.
  7. Verizon Wireless. Vækst: 24,675 39%
  8. Apple. Vækst: 32 %. Brandværdi: 83,153 mio. dollars.
  9. IBM. Vækst: 30 %. Brandværdi: 86,383 mio. dollars.
  10. Sony. Vækst: 30 %. Brandværdi: 8,147 mio. dollars.
  11. Amazon. Vækst: 29 %. Brandværdi: 27,459 mio. dollars.
  12. Goldman Sachs. Vækst: 25 %. Brandværdi: 9,283 mio. dollars.
  13. HSBC. Vækst: 23 %. Brandværdi: 23,408 mio. dollars.
  14. O2. Vækst: 23 %. Brandværdi: 10,593 mio. dollars.
  15. Skol. Vækst: 22 %. Brandværdi: 2,722 mio. dollars.
  16. Gatorade. Vækst:22 % Brandværdi: 2,935 mio dollars.
  17. Corona. Vækst: 21 %. Brandværdi: 5,196 mio. dollars.
  18. Evian. Vækst: 21 %. Brandværdi: 907 mio. dollars.
  19. Budweiser. Vækst: 20 %. Brandværdi: 15,991 mio. dollars.
  20. T-Mobile. Vækst:20 %. Brandværdi: 13,010 mio. dollars.