Varebilernes gokart

Den der rykker. VW har lanceret sin succes minivan Caddy med det avancerede DSG automatgear. Man bliver helt forfalden til den bil.

Det er sjældent, jeg er direkte ked af at aflevere en testbil men efter en uge i selskab med VW's mindste varebil Caddy i topudgave med DSG automatgear, måtte jeg overgive mig.

Den kører bare så godt. 1,9 liters TDI motoren spinder som en kat, og træder man speederen i bund under accelerationer, fortsætter den bare derudad med superbløde skift mellem gearene. Helt som at køre i en gokart.

DSG-gearet (Direct Shift Gearbox) er som skabt til TDI- motoren. I andre automatgear skal man holde lidt igen med speederen og får som regel også mere ud af at skifte manuelt, når der er tale om sekventielle gearkasse. Her holder man bare på. Er det ikke godt nok, er der endda en knap med "S" for sport, og så bliver det helt vildt. Man bliver helt forfalden til bilen, der designmæssigt også er udstyret med aluminiumsfælge med 15-tommer 65 profil dæk.

Man glemmer helt, at det er en varebil, men DSG gearet kan jo også fås med andre VW produkter, hvis det er en personbil, man er ude efter.

Hurtigste gearCaddy i den prøvede udgave kører endda 15,4 km/l, men så skal man nok køre lidt mere adstadigt, end jeg gjorde.

13,3 sekunder var vi om at 100 km/t, og topfarten opgiver VW til 166 km/t, og det er det samme som Caddy med manuelt gearskift. Ser man på mellemaccelerationen 60-100 km/t, tager det i fjerde gear 9,4 sekunder, men kun 7,4 sekunder med DGS gear. Accelererer man i femte gear fra 60 til 120 km/t tager det 20.2 sekunder, men kun 13,8 sekunder med DSG gear.

DSG-gearet er hentet fra motorsporten. Der er ingen forsinkelse eller ryk mellem gearene, derimod en glidende overgang. Teknisk arbejder DSG-gearet på den måde, at én kobling er lukket og en anden åben. På den måde er der allerede skiftet gear, uanset om det er op- eller nedgearing.

Ifølge importøren SMC tager det kun 0,03 sekund pr. skift. Så hurtigt kan ingen person skifte gear manuelt.

Mangler ESPDen 104 hestes motor har et drejningsmoment på hele 250 Nm. ved 1.900 omdrejninger, og det forklarer smidigheden.

Heldigvis er der antispinsystem, men vi så gerne at en sådan bil kunne fås med ESP stabilitetssystem. Det kan nu lade sig gøre ved at vælge Van-udgaven af Caddy Life, altså personbilsmodellen med sideruder, hvor man har taget sæderne ud. Der får man også sideairbags med i købet.

Den testede Caddy var udstyret med en taglem (merpris på 2.675 kroner) og nedfældeligt ryglæn på passagersædet, så der er plads til stiger. Man kunne også skubbe sædet helt ned i gulvet og dreje gitteret hen mod førersædet. Så bliver der endnu mere plads til de lange genstande.

Varerummet har seks fastgørelseskroge og asymmetrisk opdelte bagdøre samt skydedør i højre side. Læssehøjden er kun på 587 mm. Varerummet byder på 3,2 kubikmeter plads og en lasteevne på 800 kg.

I kabinen er der aflæggeplads over instrumentbrættet og over forruden i bilens bredde.

Der er flaskeholdere i dørene, kopholdere i midterkonsollen, men ikke i handskerumsklap, det bringer tankerne hen på sparemodellerne af den gamle VW Type 1.

Rattet i testbilen kunne indstilles både i højde- og længderetning, ligesom førersædet kunne indstilles i højden. Man blev også forkælet med el-spejle, el-ruder og centrallåsesystem, men der var ikke to-delt sidespejl i passagersiden. Og så var rattet tillige af plast det ødelægger lidt af bilens sportsimage. Et plus er det dog, at man kan indstille sæderyggen trinløst.

Faktaboks - Stjerner: 5VW Caddy med kraftig dieselmotor og DSG gear er en fornem kombination. Bilen har stort set kun det ene minus, at den som varebil ikke fås med ESP system.

Faktaboks teknik VW Caddy:Motor: 4 cyl. TDI turbodiesel.

Slagvolumen: 1.896 ccm.

Ydelse: 104 HK v. 4.000 omdr.

Moment: 250 Nm. v. 1.900 omdr.

Topfart: 166 km/t.

Acc. 0-100 km/t: 13,3 sek.

Dæk: Firestone F 590 195/65 R 15.

Vendediameter: 11,3 m.

Totalvægt/lasteevne: 2.250/750 kg.

Anhængervægt m. bremser: 1.500 kg.

Varerum: 3,2 kubikmeter.

Varerum: 1.781 x 1.588 x 1.257 mm.

Mellem hjulkasser: 1.172 mm.

Mål/skydedør: 700 x 1.108 mm.

Bagdørsåbning: 1.181 x 1.116 mm.

Garanti: 2 år (rustgennemtæring: 12 år).

Pris: 134.300 kroner plus moms.