Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
er orden og overblik over stumperne. Det øger arbejdsglæden og sikrer overblikket til gavn for effektiviteten.
Der
kan siges meget godt om en god indretning af en varebil, og ikke mindst derfor er markedet i vækst.
Ingen er i stand til
direkte at sætte tal på branchens omsætning, men de betydende firmaer i branchen vurderer, at markedet er i vækst.
For
år tilbage var der mange håndværkere, der selv indrettede deres biler med lidt hylder og en kasse til alt håndværktøjet.
Dem bliver der færre og færre af.
Langt de fleste lader deres varebil indrette af et firma med speciale i den slags.
Ofte indrettes bilen umiddelbart efter leveringen fra bilforhandleren. Indretningen er helt målrettet de værktøjer
som håndværkeren bruger.
Ofte er det bilforhandleren der aftaler indretningen med varebilskunden og herefter foretage
selve monteringen af et af specialfirmaerne. Branchen skønner at en stigende del af indretningerne går direkte gennem bilforhandlerne.
En del indretning er også med, når der aftales pris med leasingselskaberne.
Sanistål er størstDe
største inden for indretning af varebiler er Sanistål, der har overtaget BV Bilindretning, der har 30 års erfaring
i at indrette biler.
Derefter følger de internationale producenter, Sortimo og Modul-System med betydelige markedsandele
efterfulgt af Bott-Danmark. Derudover findes en lang række mindre firmaer på det danske marked. Tendensen har været,
at der er blevet flere udbydere i løbet af det seneste årti.
I branchen vurderes det dog at denne tendens vil stoppe.
Stopklodsen hedder øget fokus på sikkerhed og det vil de små selskaber ikke kunne magte. Som situationen er i dag
er der ingen specifikke krav til indretning af varebiler. Der findes således ingen dansk godkendelse af udstyr til indretning
af varebiler. De meste seriøse producenter af bilindretning sælger udelukkende udstyr der er crashtestet og godkendt
af f. eks tyske T%UV.
Krav til sikkerhedTemaet sikkerhed i varebiler er ikke trukket af et forbruger-krav. Det er ikke
håndværkerne, der efterspørger sikkerhed i bilerne, men derimod industrien og offentlige myndigheder.
Gennem
de seneste par år har der været øget fokus på varebilers sikkerhed i takt med at antallet af biler er øget.
En anden faktor er de stadigt kraftigere diesel-motorer, som varebiler fra fabrikkernes side er udrustet med.
I øjeblikket
arbejder Haverikommissionen for Vejtrafikulykker med at gennemgå 40 alvorlige ulykker med varebiler involveret. Dette arbejde
vil munde ud i en rapport formentlig i begyndelse af næste år. Om det direkte vil føre til anbefaling af en egentlig
godkendelse af udstyr i varebiler er et åbent spørgsmål. Sådanne krav findes i bla. Sverige og Tyskland og
i branchen venter man en eller anden form for krav til indretning af varebiler.
Det kan ske i form af krav til fastgørelse
i bilens bærende dele eller som direkte karv om at biler crash-testes. Som situationen er i dag, er det primært ved fremstilling
i synshallerne, at myndighederne kan afvise en indretning.
En typisk indretning af en mellemstor kassebil med bund, sider og opbevaring
til værktøj mm. løber op i omkring 15.000 kr. ex moms. Prisen afhænger af materialerne. De fleste indretninger
er i stål eller aluminium og gulvet typisk i træ belagt med en slidstærk overflade.
Gennem de seneste år
er antallet af store kraftige 4WD''ere på gule plader eksploderet. De indrettes typisk med et par skuffer under gulvet, så kostbart
håndværktøj kan låse inde. Kun få private ofrer indretning på deres gulplade bil.