Var SAS-strategi et fejlskud?

Der sættes nu spørgsmålstegn ved SAS’ bare seks måneder gamle strategi. ”Den var rigtig, men tingene har ændret sig,” siger en ekspert.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
I takt med at de flyrejsende vender sig mod mod de billige pladser i flyene eller helt bliver væk, ryster fundamentet under SAS’ bare seks måneder gamle strategi, SAS Core. Det skriver Børsen i dag.

Strategien går ud på fokusere på det skandinaviske hjemmemarked samt at satse stort set udelukkende på forretningsrejsende, som sædvanligvis betragtes som et voldsomt attraktivt segment.

Men både den skandinaviske trafik såvel som de forretningsrejsende er svære at få øje på i krisetiderne, og det får Ole Kirschert Christensen, der er ejer og direktør i Travelbrooker Nordic til at sætte spørgsmålstegn ved strategien.

Hold fast i strategi trods alt
”Strategien var rigtig nok, da man udtænkte den, men tingene har ændret sig så hurtigt, at det ikke er nogen skam at sige, at vi har taget fejl,” råder han SAS-ledelsen i dagens udgave af Børsen.

Den seneste trafikopgørelse fra SAS over juni måned viser, at den intraskandinaviske trafik er faldet 10 procent, og en lang række forretningsrejser, for at spare på virksomhedernes pressede budgetter, er sløjfet.

Ole Kirschert Christensen vil dog ikke råde SAS til at lægge strategien om nu. ”Det ville bare sende signaler om rådvildhed i selskabet,” siger han i Børsen.