Var det noget med en papfigur af Trump: Danskerne kan ikke få nok af det amerikanske valg

Danskerne køber valgmerchandise hjem fra USA som aldrig før. Og det er ikke kun Hillary Clinton, der smelter danskernes hjerter.

Foto: JONATHAN ERNST
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Var det noget med en »Make America Great Again«-kasket? Eller måske en papfigur af Donald Trump i fuld størrelse?

Hos ShopUSA, der sender pakker fra USA til Danmark, oplever de en stor interesse for merchandise fra de to præsidentkandidater ved det amerikanske valg, Donald Trump og Hillary Clinton. Siden primærvalgene blev afgjort i juni, har ShopUSA sendt næsten 1000 enheder valgmerchandise over Atlanten og til danske adresser. Det er ikke bare markant flere end ved valgene for fire og otte år siden, det er også langt mere end sportsligaerne NFL, NHL og NBA kan mønstre.

»Vi fragter meget merchandise for sportsklubber hjem, men intet der kan måle sig med det her. Totalt set vil jeg skyde på, at vi sender 500-600 enheder merchandise hjem fra sportshold om året, og hvis jeg kun sammenligner med valgperioden her, kan det slet ikke stå målt med Trump og Hillary,« siger Michael Brønnum Boye, der er stifteren af ShopUSA.

Ved valget i 2012, hvor Mitt Romnet forsøgte at skubbe Barack Obama ud ad Det Hvide Hus, sendte ShopUSA cirka 150 enheder valgmerchandise til Danmark. Nu er tallet mere end seks gange så højt – og det er ikke kun Hillary Clinton-merchandise, danskerne køber hjem.

I starten af valgkampen førte republikanske Donald Trump stort i merchandisestatistikken, selvom han ofte er blevet hånligt behandlet i de danske medier. Siden er Demokraternes kandidat, Hillary Clinton, dog kommet efter det. I øjeblikket er fordelingen af den samlede mængde merchandise i runde tal 55-45 procent i Clintons favør, fortæller Michael Brønnum Boye, der også har set pakker, hvor merchandise fra begge kandidater bliver sendt til den samme adresse.

Ifølge Nils Arne Sørensen, der er professor i moderne historie ved Syddansk Universitet og én af forskerne bag projektet ”Amerikansk på Dansk”, der undersøgte amerikaniseringen af Danmark, er det ikke mærkeligt, at danskerne fatter større interesse for det amerikanske valg.

»Ligegyldigt hvilket medie man åbner for, fylder valgkampen så meget, at man nærmest skulle tro, det var os, der skulle stemme. Jeg tror grunden til alt det her merchandise er, at stadig flere danskere kommer tættere på USA. Ikke kun fordi vi tager mere på ferie derhenne, men fordi der er mange danskere, der er meget engageret i det amerikanske samfund,« forklarer Nils Arne Sørensen, der også har et bud på, hvorfor der er blevet sendt så meget Trump-merchandise til Danmark, selvom at det republikanske parti traditionelt kun nyder meget lidt støtte i Nordeuropa.

»Det kan være, at de danskere, der støtter Trump mener det mere, eller gerne vil stikke lidt ud. At støtte Hillary er lidt en selvfølge set fra et dansk politisk perspektiv, så hvis man er med i Trump-lejren, er det måske også vigtigere for én at vise det og manifestere sin identitet ved at gå med en Trump-kasket,« siger Nils Arne Sørensen, der ikke tror, forklaringen skal findes i, at danskerne bruger Trump som et humoristisk indslag. Tiden hvor ejendomsmatadoren kun var en pauseklovn er nemlig forbi, og han er nu nærmere årsag til bekymring end latter, mener professoren.

Men hvem er det så, der køber Trump-merchandise? Almindelige danskere, hvis man skal tro Michael Brønnum Boye fra ShopUSA. Han mener ikke, at det er herboende amerikanere, der skrævvrider statistikken.

»Der kan måske godt være en amerikaner i blandt, men det er i høj grad ganske normale danskere. Måske ser de det som samleobjekter, jeg ved det ikke,« fortæller Brønnum Boye, der også afslører, at ShopUSA intet har set af merchandise fra valgets øvrige kandidater som Gary Johnson og Jill Stein.