Vanskeligt udbud af radiokanal

Skønhedskriterierne er så få, at Radio- og TV-Nævnet får vanskeligt ved at kåre en vinder af skønhedskonkurrencen om Radio 100 FMs sendetilladelse. Det ender med retssager, forudser konkurrent.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De danske og europæiske medievirksomheder vil formentlig stå i kø, når Radio- og TV-Nævnet inden længe sender Radio 100 FMs sendetilladelse i udbud for perioden 2011-2019 på nye og væsentligt billigere vilkår end i dag.

Men hvem er smukkest i en skønhedskonkurrence, hvor dommerne næsten ingen skønhedskriterier har at dømme efter? I Radio- og TV-Nævnet erkender man, at det bliver en vanskelig konkurrence at afgøre, mens konkurrenterne fra SBS forudser, at den nye politiske aftale om et radioudbud, ender i retssager.

Som Berlingske Business kunne berette fredag, er et bredt politisk flertal blevet enigt om at fremskynde udbuddet af Radio 100 FM, så man kan skabe klarhed over fremtidens radiomarked allerede i foråret.

Udbuddet skal foregå ved en skønhedskonkurrence, men ifølge den politiske aftale, skal der ikke være nogen krav til programindholdet. Konkurrencen skal i stedet afgøres på bydernes erfaring med mediedrift og journalistik samt virksomhedens soliditet og forretningsplan. Krav, som mange danske og internationale medieaktører formentlig vil mene, at de kan opfylde.

Svært valg
”Det kan være vanskeligt at gennemføre en skønhedskonkurrence, hvis der ikke er noget at være skøn omkring. Man risikerer, at alle bydere bliver lige smukke,” siger Christian Scherfig, formand for Radio- og TV-Nævnet.

Han opfordrer som et minimum politikerne til at prioritere soliditet, forretningsplan og erfaring i forhold til hinanden.

”Så er vi tættere på, at det kan lade sig gøre. Men det er stadig en udfordring, når der ikke er nogen krav til indholdet. Det må vi alle samme overveje grundigt i den kommende tid,” siger Christian Scherfig, der forudser, at vældigt mange virksomheder vil være kvalificeret til at byde med de nuværende skønhedskriterier.

Hos Radio 100 FMs konkurrent SBS Radio er man endnu mere klar i mælet. Her forudser man, at skønhedskonkurrencen vil ende i retssager, hvis man ikke inddrager krav til indholdet i skønhedskriterierne.

”Det går simpelthen ikke. I en reel skønhedskonkurrence må der være nogle deciderede krav til indholdet. Ellers kan man ikke udpege en vinder,” siger formand for SBS Radio, Eric Hansen. Han forudser, at der kan komme mellem 50 og 100 ansøgninger fra kompetente medievirksomheder i ind- og udland, der alle kan dokumentere radioerfaring og evnen til at tjene penge.

Kulturministeriet afviser kritik
”Mange ansøgere vil lægge sag an mod staten, såfremt de ikke vinder, og det samme kan vi blive nødt til,” siger Eric Hansen.

I Kulturministeriet afviser afdelingschef Jesper Hermansen, at der er behov for krav til indholdet, hvis en skønhedskonkurrence skal give mening.

”Det er klart, at de ting, der står i aftaleteksten om erfaring, soliditet og forretningsplan skal omsættes til mere præcise kriterier, så man kan vælge mellem de forskellige bud. Den proces går vi i gang med nu,” siger Jesper Hermansen, der ikke frygter, at det vil ende med retssager.

”Der kommer kun retssager, hvis udbuddet er diskriminerende. Øvelsen er at lave noget, der er præcist nok til at man kan vælge, men som ikke er diskriminerende. Det bliver svært, men det kan godt lade sig gøre,” siger Jesper Hermansen.

Kriterierne for et udbud skal i høring, hvorefter medieaftalekredsen ifølge aftaleteksten vil vurdere, om der er "behov for at justere på de ønskede skønhedskriterier”.

Partierne bag aftalen har dog samtidig slået fast, at der ikke vil komme krav til indholdet.

100 FM: Radioaftale giver os luft

Ny aftale skal redde radiomarkedet