Vandflyveren døjer med tomme sæder

Flere gange dagligt flyver Nordic Seaplanes med halvtomme fly. Direktør forsikrer dog, at selskabet når sit mål.

Operatøren på ruten er European Coastal Airlines, der har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Når morgen bliver til middag i Danmark taber Nordic Seaplanes, vandflyveren mellem København og Aarhus, pusten. Det storstilede vandflyverprojekts direktør Lasse Rungholm må nemlig konstatere, at det er mere end almindeligt svært at fylde et fly op midt på dagen.

Således kan Børsen i dag berette, at der i flere tilfælde blot er solgt billetter til to-tre passagerer, selv om der er plads til mindst 12 passagerer. Det skriver avisen på baggrund af en gennemgang af ti daglige afgange.

Berlingske Business har også kigget nærmere på selskabets afgange, og her kan det lade sig gøre at bestille ti billetter i dag klokken 12.45, mens formiddagsafgangen klokken 9.30 fra Aarhus til København er udsolgt. Samme billede gælder de senere afgange, hvor belægningen er højere.

Da vandflyveren kom til landet i foråret meldte flere kunder ud, at de ville flyve med Nordic Seaplanes, men to kunder fortæller til Børsen, at de ikke har fløjet nær så meget med flyet, som de forventede.

Over for avisen erkender Lasse Rungholm, at der er halvtomme fly, der hver dag letter fra landets to største byer.

»Det er beklageligt, men jeg tror, det hænger sammen med, at folk aldrig har været vant til at tage af sted kl. 7.00, holde ét møde og være hjemme igen inden frokost,« siger Lasse Rungholm til Børsen og fortæller, at han ikke overvejer at skære de tabsgivende afgange fra.

Han forsikrer, at selskabet når en belægning i gennemsnit på 60 procent.

I et emailsvar til Berlingske Business afviser han, at der skulle være problemer med forretningen.

»Der er kunder nok. Vi er kommet for at blive,« skriver han.

I løbet af få uger, når der er færre lyse timer, indsnævres antallet af lukrative yderafgange, da flyveren ikke kan starte og lande i mørke. En enkeltbillet med flyveren koster 1.800 kroner.