Vandflyver ligger stadig stille: Kroatiske sikkerhedsmangler granskes fortsat

Det kroatisk luftfartsvæsen har konstateret en række mangler hos det kroatiske flyselskab European Coastal Airlines, oplyser myndigheden til Berlingske Business. Manglerne er indirekte årsagen til, at dansk vandflyver er ude af drift.

Danmark har fået en vandflyrute mellem Århus og København. 45 minutter hver vej.. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Indtil videre har vandflyveren haft en pæn succes med at fragte passagerer mellem landets to største byer. Faktisk i så stor en grad, at selskabet bag Nordic Seaplanes har indført flere afgange. Men succesen blev pludseligt bremset mandag, hvor flyverne fik forbud mod at lande og lette med passagerer. Siden da har flyveren ikke været i luften.

Det hænger sammen med, at Nordic Seaplanes ikke selv har licens til at flyve på ruten, men bruger det kroatiske selskab European Costal Airlines (ECA), der er det eneste selskab, der har licens til at flyve med Twin Otter-vandfly, der er den model, der flyves med mellem Aarhus og København.

Talsmand i det kroatiske luftfartsvæsen Croatian Civil Aviation Agency (CCAA), Eduard Šoštarić oplyser til Berlingske Business, at det endnu er uvist, hvornår flyveren kan komme til at flyve igen. Der er nemlig blevet konstateret »mangler« på det kroatiske selskabs flyvemaskiner. Mangler der er så alvorlige, at det har fået CCAA til at skride ind og midlertidigt fratage selskabet retten til at flyve med betalende passagerer - såkaldt kommerciel flyvning.

»Og det betyder også, at det danske vandfly ikke kan flyve med kommercielle formål. Det afhænger helt af ECA, hvornår der kan flyves igen,« siger han i en skriftlig kommentar.

Talsmanden afviser at besvare, hvilke problemer, der har været på de kroatiske vandfly. Heller ikke om det har haft betydning for sikkerheden. Han konstaterer dog, at der har været konstateret mangler. Et kroatisk medie Index.hr har dog beskrevet en lang række sikkerhedsmæssige problemer, som tidligere og nuværende medarbejdere i selskabet påpeger. Problemer, der eventuelt, vil kunne resultere i ulykker, lyder kritikken.

Det afviser ECAs direktør, Klaus Dieter Martin, ifølge Croatia Week, hvor han hævder, at det er hævngerrige medarbejder, der forsøger at gøre skade på selskabet.

Herhjemme fortæller direktør i Nordic Seaplanes, at man lige nu afventer situationen. Han kan dog først sige, om flyveren kommer på vingerne inden weekenden i løbet af torsdag eftermiddag.

»Vores fly og operationer heroppe fejler intet, så vi er lidt uforskyldt trukket med ned. Det løses forhåbentligt i løbet af meget kort tid. På den ene eller anden måde,« siger han og peger på, at det danske fly er gennemgået en totalrenovering i Scweiz og indeholder det nyeste isenkram.

Han kan heller ikke føje flere oplysninger forklaringen på, hvad de kroatiske sikkerhedsproblemer består i.

Alligevel er det en økonomisk lussing til selskabet på mellem 500.000-750.000 kroner, som selskabet taber i manglende passagerindtægter.

»Det er ikke noget, der slår os ihjel. Langt fra,« siger han.

Indtil videre har Nordic Seaplanes gennemført 400 flyvninger uden problemer.