Van kører som en sportsvogn

Det bløde er valgt fra. Franske unoder med for blød affjedring findes ikke i den nye Renault Kangoo Van.

Van kører som en sportsvogn - 1
Allerede da jeg som ErhvervsBladet.dk's udsendte testede prototypen til den nye Renault Kangoo for over et år siden, var jeg begejstret for køreegenskaberne. Og siden er følelserne blevet bekræftet.

Selv med fuld last klarer bilen en slalommanøvre med 80 km/t uden at krænge voldsomt, og bilens ESP klarer samtidig stabiliteten. Alligevel mærker man kun begrænset til mindre huller i vejen – de fornemmes bare.

Forklaringen er, at Renault har været dygtig nok til at udnytte undervognen fra personbilen Renault Scenic og gøre den varebilsegnet.

Kangoo, som grundet tidligere beskatningsregler ikke blev solgt herhjemme på gule plader, er nu på banen – om end med 50 procent beskatning, men nu på lige fod med andre varebiler i klassen – såsom dens franske kombattanter Citroën Berlingo og Peugeot Partner, der før foråret 2007 hørte under 30 procent-reglen. Dengang var Kangoo Van underlagt 95 procent beskatning.

Designet vil mange måske kalde spøjst, men ved at lægge kølergrill under kofangeren og gøre kølerhjelmen rund og blød gør man fra Renaults side en ekstra indsats for de bløde trafikanter, der så bedre kan klare et moderat møde med bilens front.

Kabinen er personbilagtig i sin udformning, men med en del aflæggeplads, blandt andet over forruden i bilens bredde.

Der er også plads til A4-papirer i midten af instrumentbrættet og i dørene samt til en bærbar computer i handskerummet. Her er der også flaskeholdere og tillige to kopholdere i midterkonsollen.

En vejs ratindstilling

Man sidder godt bag rattet, men det kan desværre kun indstilles i højden – ikke i længden. Sæderne byder dog på rimelig god støtte til lår og ryg.

Komfortudstyret omfatter blandt andet air condition, betjening af radio fra rattet, tripcomputer og 12 voltsudtag i midterkonsollen. CD-radioafspilleren har også MP3- afspiller.

Nævnes skal også airbag til såvel fører som passager – og en fiks – om end noget klein kontakt til indstilling af varme og ventilation. Håndbremsegrebet er nok det største, jeg har set på en mindre bil, men det er effektivt.

Motoren på 1,5 liter yder 85 hk og er måske ikke lydefri under acceleration, men ganske smidig og trækker i femte gear fra 47 km/t (1.000 omdrejninger).

Partikelfilter på vejGearskiftet er placeret som et joy stick på instrumentpanelet og er måske lidt kantet at arbejde med, men bilen var meget ny. En 105 hestes dieselmotor med partikelfilter fås også. Den 85 hestes udgave fås med partikelfilter fra foråret i år. Testbilen kan ifølge fabrikken køre 19,5 km/l i snit, men vi opnåede dog kun 14,5 km/l.

Kangoo er ganske hurtig og meget letkørt. Testbilen havde også speedpilot – et plus til langturene.

Varerummet er ganske stort for genren og beklædt med hård plast på gulvet, som får godset til at rutsche, hvis man ikke – og det skal man – fæstner det til de seks fastgørelseskroge i vognbunden. Testbilen havde fast bagvæg, men kan fås i udgaver med adskillelse bag føreren og nedfældning af passagersæde i gulvet.

Et stort plus er de sidehængslede bagdøre (asymmetrisk opdelt), der let kan åbnes fra 90 til 180 grader ved at trække i to plasthåndtag på dørenes indersider. Ikke noget med snavsede hænder.

Ledningerne til elbag- ruderne må dog siges at være ret ubeskyttede og udsatte.