Valutapres på Carlsberg - men topchef fastholder forventninger

Den danske bryggerikæmpes omsætning dykker fem procent i første kvartal. Dety er eller i år, topchef Cees 't Hart for alvor skal vise vækst for at leve op til sin egen strategi. Hart fastholder forventninger om vækst for helåret.

Cees 't Hart, der er CEO administrende direktør Carlsberg A/S.. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Det er nu, Carlsberg skal vokse. Efter et par år med sparerunder og øl i smalhalsen for Carlsberg er det i år og næste år, at det danske bryggeri skal vokse og topchefen Cees 't Hart skal bevise, at hans strategi virker. Men i første kvartal, som godt nok salgsmæssigt er et lille kvartal for Carlsberg, falder omsætningen fem procent sammenlignet med sidste år. Det skyldes valutapres.

Det betyder, at Carlsberg i førse kvartal omsatte for 12,7 milliarder kr. mod 13,4 milliarder kr. i samme periode for et år siden.

Det fremgår af en meddelelse, der netop er offentliggjort. Carlsberg offentliggør ikke længere kvartalsregnskaber ved første og tredje kvartal, men kun såkaldte handelsopdateringer, som indeholder meget få tal. Carlsberg offentliggør eksempelvis ikke sin indtjening i første kvartal. Ledelsen fastholder dog, at bryggeriets driftsindtjening vil vokse med cirka fem procent for hele 2018.

Det fremgår ikke, hvilke valutaer der presser Carlsberg, men virksomheden er tungt eksponeret over for den russiske rubel, som er faldet 8,5 procent siden nytår, og et godt bud er, at det er rublen og dermed det store russiske marked, der igen-igen driller Carlsberg og trækker ned i de samlede tal.

Ser man bort fra valuta vokser Carlsbergs omsætning faktisk to procent organisk. Og den samlede volumen vokser med en procent. Blandt de mærker, der klarer sig godt, og som Carlsberg selv fremhæver, er Tuborg med 11 procent, Grimbergen 12 procent og 1664 Blanc med 44 procent.

Et af de udråbte fokusområder i Cees 't Harts strategi, Sail22, er specialøl. Af meddelelsen fra bryggeriet fremgår det, at denne del vokser med 30 procent, mens alkoholfrie øl, et andet identificeret vækstområde, vokser med 23 procent.

Da Hart tiltrådte i 2015 gik han i gang med et strategiarbejde, som fra 2016 begyndte at blive eksekveret. I 2016 og 2017 handlede det for Carlsberg om at spare penge, skave værdi for aktionærerne og genvinde finansiel fleksibilitet. Fra i år og frem handler det derimod om at skabe vækst. Det er et erklæret mål. Men første kvartal viser, at det måske er lettere sagt end gjort.