Valuta driller Coloplast

Fortsat flot vækst i Coloplast. Men valutaudviklingen koster en nedjustering på hele årets salg i kroner.

Foto: Simon Skipper. Coloplasts topchef Lars Rasmussen
Læs mere
Fold sammen

Forretningen Coloplast udvikler sig fortsat glimrende. Coloplasts forventninger for finansåret 2015/2016 ligger fortsat på en organisk
omsætningsvækst på syv til otte procent i faste valutakurser.

Men på grund af det svagere britiske pund og den amerikanske dollar ventes der nu en vækst på seks til syv procent i danske kroner mod tidligere syv procent. Det koster altså en nedjustering på hele årets salg i kroner.

Men i vørigt leverer selskabet et halvårsresultat i tråd med forventningerne, skriver Coloplast i en fondsbørsmeddelelse.

I første halvår steg omsætningen med syv procent til 7,3 milliarder kr. ligesom indtjeningen havde en vækst på syv procent til 2,3 milliarder kr.. kroner. Og det giver en overskudsgrad på imponerende 33 procent.

Selskabet skriver, at forbrugerne i Europa i stigende grad efterspørger Coloplasts stomiprodukter. Det førte til et stærkt salg med en organisk vækst på otte procent inden for stomi i første halvdel af finansåret 2015/2016.

»Brugerne vælger oftere vores stomiposer og tilbehør, og det betyder, at vi vokser mere end markedet,« siger Coloplasts administrerende direktør Lars Rasmussen.

Det er især i Storbritannien med Coloplast største datterselskab, at væksten vokser i Europa.

»Storbritannien udmærker sig i Europa, men også lande som Frankrig og Holland leverer pæne resultater, og det trækker det europæiske marked i den rigtige retning,« siger Lars Rasmussen.